OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    ИНТЕРВЈУ

                    Милена Марковић: Све што је џабе смрди на џабалук

                    Читај ми!

                    Пише:  Драгана Игњић

                    уторак, 01. феб 2022,  16:22 -> 12:14

                    "Више пута сам бестидно парафразирала великог писца Луј-Фердинанда Селина да ништа није џабе, а да све што јесте џабе смрди на џабалук. Тако отприлике каже Селин, а он је био врло оштар на речима: да све мора да се плати, да мора да се принесе жртва и да писац мора да изврне своју кожу и да свира по њој. То је била моја 'идеологија' откако сам одлучила да пишем, усвајајући врло рано стил који се састоји у брутализму уз јуродиви дечји вокабулар. Било шта да сам радила увек сам себе откривала. Овде сам, у роману 'Деца', то урадила до краја."

                    Награђивана песникиња, ауторка драма и сценаристкиња Милена Марковић у своју биографију уписала је још једно признање - Нинову награду за роман године 2021. Први пут после неколико година није било полемике у јавности о одлуци Ниновог жирија. За награђени роман у стиховима Деца као да су навијали и други критичари и публика, а уз то - ушао је и у најужи избор новоустановљене награде "Београдски победник".

                    На почетку разговора за ОКО, Милена Марковић на то каже: "Ја сам добила до сада више награда, поред осталих оне које носе имена Милоша Црњанског, Тодора Манојловића, Ђуре Јакшића и многе друге, и то ми је јако значило, нарочито кад добијете 'Црњанског" или 'Ђуру Јакшића'... Међутим, то су песничке награде. Али Нинова награда је као печат - с њом сви знају да сте писац и у одређеном смислу долазите и до шире публике. Шта даље? Нисам сигурна да ћу да наставим у истом тону, не из страха или да нешто не покварим, него то је елементарна логика. Већ сам чула битне и лепе ствари од људи који су ми важни, а то може мало да оптерети. Сада или ћу писати другачије или ћу мало сачекати. То је што се тиче књижевности. А што се тиче мојих других списатељских активности, кад ми неко нешто наручи - то ћу и радити."

                    ДРАГАНА ИГЊИЋ: То је та логика о којој сте говорили - поезију пишете из сопствених побуда, а сценарије по наруџбини?

                    МИЛЕНА МАРКОВИЋ: Сценарије сам углавном писала за Олега Новковића, мада сам писала и за друге колеге које су ми тражиле. Ако пишете сценарио, радите то по замисли редитеља, те у том смислу то није само моје литерарно дело, него су ту и глумци и директор фотографије и други. Постоје моје драме које су добре у литерарном смислу, и оне могу да буду и за читање, али су првенствено намењене извођењу.

                    Зашто Деца? У књизи кажете: „Ми и даље нисмо људи/ него нека страшна деца"? Јесмо ли сви ми деца?

                    Моја и теза и тема и идеја и мишљење је - да јесмо. Тиме сам се бавила у књизи, причом о мом детињству, мојој породици и мојој деци, мојим потомцима. А мислим да смо сви деца. И мислим да је човек као река, све тече и све је променљиво и све се одвија у исто време... И да - сви смо деца.

                    Много је интимног у Вашој књизи, отуд су многи Ваш роман поредили с романом Карла Увеа Кнаусгора, шест томова Моје борбе о њему и члановима његове породице, с тим да сте Ви све спаковали у нешто више од 160 страна и пар хиљада стихова. Колико је трајало то "брушење", да све буде тако језгровито?

                    Писала сам око пет година, али за то време нисам писала само Децу, пошто сам писала и сценарио за филм Жив човек и сценарио за прву и другу сезону серије Мочвара, и драму Ливада пуна таме. И кад год сам могла настављала сам да пишем овај роман у стиху. А Кнаусгорова Моја борба је ремек-дело. Све је питање форме и стила. Он пише на тај начин, а ја пишем језгровито. Тако сам почела и не знам да ли бих умела другачије, можда и бих... Није мана то што Кнаусгор има толико страница, напротив, а није мана ни што неки други писци, па и ја, имају мало страница. Увек је само питање како, ништа друго.

                    У Деци се много откривате... Може ли се бити превише личан у уметности?

                    Више пута сам бестидно парафразирала великог писца Луј-Фердинанда Селина да ништа није џабе, а да све што јесте џабе смрди на џабалук. Тако отприлике каже Селин, а он је био врло оштар на речима: да све мора да се плати, да мора да се принесе жртва и да писац мора да изврне своју кожу и да свира по њој. То је била моја 'идеологија' откако сам одлучила да пишем. Уз то, врло рано, откако сам се испилила, усвојила сам стил који се састоји у брутализму и јуродивом дечјем вокабулару - нешто што је сродно с руском авангардом. Тако сам, дакле, одлучила и било шта да сам радила увек сам себе откривала. Овде сам то урадила до краја, и немам никакав проблем с тим. А кад већ помињемо Кнаусгора и проблеме које је он имао...

                    ... Њега је тужила фамилија. Како су Ваши реаговали?

                    Извињавам се Кнаусгору овом приликом, али моји родитељи и моја породица нису малограђани - то је кључна разлика. Они су нешто друго, пише у књизи. Има доста смерница, могу се препознати, али они нису малограђани. Они су апсолутно способни да разумеју, а неколико њих стварно и зна шта је озбиљна литература, тако да се никад не доводи у питање колико се ко открио, него само да ли је достојно и да ли је добро. А неки, када говорим о некој широј породици, који немају ту врсту врхунског укуса или образовања, неће се тиме ни бавити, него ће им или бити мило или неће ни читати... Мада, можда се и изненадим.

                    Кад кажете да се бавите "агонијом слободе" - у чему је та агонија и јесмо ли ми слободни или само имамо илузију да смо слободни?

                    Половина прошлог века бавила се тиме јер су људи били условљени и детерминисани вољом других: цркве, феудалних господара, старешина, родитеља... А онда је дошло доба у којем је човек могао сам да изабере како ће да живи. Тада се појавило питање које и ја постављам: да ли је слобода кад сам бираш како ћеш да живиш, или се то дешава све због "господина случаја" - или то говоре хорде предака из тебе... Да ли си стварно детерминисан нечим што је у теби и да ли постоји нешто што се назива слобода.

                    Свака врста повезаности с другим људским бићем, у било којој релацији, подразумева неслободу. Односно извесно чињење и жртву. Отуд агонија слободе - то је нешто чиме се бавим, а што је тема и писаца који су се појавили крајем прошлог и почетком овог века, и које сам детектовала као велике, попут споменутог Кнаусгора или Уелбека и Прилепина. Мада Прилепин на то гледа из потпуно другог система вредности, пошто није човек са Запада, али то су исте теме: шта значи легат слободе који је моја генерација здушно преузела.

                    „Милена озбиљно смртно озбиљно питам/ докле ћеш да се сећаш" - је ли то можда реторичко питање? Докле ћете да се сећате?

                    Ја се надам да ћу да се сећам до краја. То питање није реторско, то је врло важно питање. Кад нешто заборавите, то као да није ни постојало, било да је то особа, било да је реч о сећању народа, о причама, митовима, веровањима. Или да је у питању мали живот који ја имам. Надам се да ћу да се сећам до краја, па како буде.

                    За крај - колико Вам је важно што је роман Деца награђен Ниновом наградом, а у исто време је то једино дело које је било и најужем избору и за новоустановљену награду "Београдски победник"? Да ли Вам то импонује?

                    Немам ја проблем с вишком награда. То су институције. Кад имате културу где тридесет година траје урушавање институција - а знамо сви због чега, да се не бавимо сад тиме - онда су награде један од начина да покажете неком уметнику да је то што ради вредно. Онда само треба да се поведе рачуна ко је у тим комисијама и жиријима, а све остало је небитно. И да сада одговорим на ваше питање: да, импонује ми ако сам ја покрила оба та поља.

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Пише:  Иван Радановић
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Пише:  Момчило Б. Ђорђевић
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Економија
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Свет
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Пише:  Саша Марковић
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Пише:  Момир Турудић
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Култура
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Пише:  Дејан Новачић
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Историја
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Пише:  Вуле Журић
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Музика
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Пише:  Драган Амброзић
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Пише:  Жикица Симић
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Пише:  Жикица Симић
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Спорт
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Пише:  Иван Радовановић
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Лектира
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Пише:  Горан Гоцић
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.