OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Прво целулиодно искуство Меше Селимовића

                    Заборављени југословенски филм у коме су путеве укрстили Меша Селимовић, Џејмс Бонд и Рајнер Вернер Фасбиндер

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    петак, 15. јул 2022,  14:04 -> 21:09

                    О четрдесетој годишњици смрти Меше Селимовића понављају се углавном исте приче: о његова два велика романа, о преласку из Сарајева у Београд, о релативно тривијалним делима што су претходили његовим антологијским прозама. Истовремено, неки аспекти Селимовићеве биографије остају потпуно у сенци. Таква је, рецимо, једна фасцинантна епизода из његовог филмског ангажмана средином педесетих.

                    У једном енциклопедијском сажетку живота Меше Селимовића овако се сумира његова биографија од (отприлике) његовог двадесет петог до (отприлике) педесет петог рођендана:

                    „Дипломирао 1934. на Филозофском факултету у Београду. Год. 1935-41. радио је као гимназијски професор у Тузли. За II свјетског рата прикључио се партизанима, након рата био је у Сарајеву професор на Вишој педагошкој школи и доцент на Филозофском факултету, уметнички директор Босна-филма, директор Драме Народнога позоришта, уредник у издавачком предузећу Свјетлост. Од 1971. живео је у Београду. Био је редовни члан Српске академије наука и уметности и Академије наука и умјетности БиХ. У збиркама приповедака ратне тематике Прва чета (1950) и Туђа земља (1957) превладава реалистички израз, с наглашеним психолошким профилирањем ликова, што је изражено и у романима Тишине (1961) и Магла и мјесечина (1965)".

                    Седма уметност

                    Кад је реч о најистакнутијим југословенским писцима рођеним у четвртој деценији двадесетог века, добро је позната њихова ауторска испреплетеност са филмском индустријом. Данило Киш, Мирко Ковач, Борислав Пекић, Ђорђе Лебовић, Момо Капор и ини - сви су интензивно писали сценарије и радили за филм. Име Меше Селимовића се, међутим, у контексту југословенске кинематографије ретко спомиње. Ипак, по Селимовићем сценаријима или предлошцима снимало је бар пола туцета истакнутих југословенских режисера: од Гојка Шиповца до Фадила Хаџића, од Раденка Остојића до Иван Фогла, од Саве Мрмка до Здравка Велимировића.

                    Упркос свему томе, најзанимљивији детаљ филмске биографије Меше Селимовића десио се на самом њеном почетку. Реч је о филму Кућа на обали односно Das Haus an der Küste, немачко-аустријско-југословенској копродукцији из 1954.

                    Режисер је био Бошко Косановић, а филм су продуцирали сарајевски Босна-филм и хамбуршка кућа Ј.А. На сценарију су осим режисера Косановића радили Норберт Кунзе, Ернст Робертс и - Меша Селимовић.

                    Кад је о области играног филма реч, овај ауторски тим неће у будућности остварити неке одвећ истакнуте резултате. Косановић ће у наредне три године снимити још два дугометражна играна филма: Клисура (1956) и Мале ствари (1957), а затим се готово у целини преоријентисати на краткометражну документаристику, углавном филмове о расту и развоју града Београда, што је видљиво из наслова типа Коњарник - Прва и друга месна заједница, Карабурма - IX етапа или Насеље Сунце - Блок 45. Норберт Кунзе је као сценариста потписао још седам филмова, али не посебно запажених, док је Робертс потписао тек још по једну режију, продукцију и сценарио.

                    Мајка, ћерка, шверцер и доктор

                    У историји југословенске кинематографије, Кућа на обали је значајна већ и по томе што је реч о првој озбиљнијој копродукцији са партнерским кућама из западних земаља. Филм је снимљен у околини Дубровника и карактеристичан је и по томе што у њему ни једног јединог у студију снимљеног кадра.

                    Заплет је мешавина трилера и мелодраме. У фокусу радње су удовица Ана и њена ћерка Марина. Обе се заљубљују у доктора Бранка Илића, али то није по вољи локалног шверцера Бепа који је пре докторовог доласка намеравао да се ожени Марином. Након једне жучне свађе мајке и ћерке, мајка испловљава с Бепом на пучину, а овај се враћа сам.

                    Иако је испрва сам осумњичен, он сумњу вешто пребацује на Марину, која заиста и бива осуђена за мајчино убиство, мада тело никад није пронађено.

                    Након што одслужи казну, Марина се враћа у завичај, у насловну кућу на обали, у којој затиче мајку живу и здраву. Ова јој признаје да је осмислила целу интригу због љубоморе. Давна свађа се наставља, а током свађе Ана пада на пругу непосредно пре наиласка воза који ће је прегазити и убити.

                    Напослетку, Марина и доктор Илић могу да започну свој заједнички живот.

                    Оберхаузен - Пула

                    Филм је сниман током лета 1953, а у децембру исте године је успешно прошао кроз контролни преглед партијске цензуре. Наводно је Цвијетин Мијатовић пресудно утицао на то да се филм не „бункерише". Највећи проблем за поједине „културне раднике" биле су еротске сцене које су за онодобне стандарде биле на самом рубу прихватљивог.

                    Светска премијера била је у Оберхаузену 22. јануара 1954, приказан је и на Берлиналеу, а филм је затим у немачким биоскопима постигао сасвим пристојан комерцијални одјек. У Југославији је, међутим, било друкчије.

                    Након премијере у Пули, локална критика је углавном била непријатељски расположена према филму. Замерана му је површност у карактеризацији главних ликова, неубедљивост неких детаља у заплету, мелодраматичност атмосфере, па и већ помињана „хиперсексуализованост".

                    Било како било, Босна-филм је наредних година ипак наставила сарадњу са немачким и аустријским партнерима с којима је радила Кућу на обали, тако да је очито да филм ни из те перспективе, упркос свему, није посматран као промашај. 

                    Глумице

                    Из данашње визуре, највећа вредност филма су две главне глумице, пошто Ану игра Сибил Шмиц (1909-1955), а Марину Нађа Регин (1931-2019). Кроз биографије ове две жене може се умногоме испричати прича о светској кинематографији двадесетог века.

                    Сибил Шмиц је од Нађе Регин старија двадесет и две године, дакле заиста би и у стварности могле бити мајка и ћерка. Шмицова је била једна од најистакнутијих немачких глумица у периоду између два светска рата.

                    Истражујући подробно тај период немачке кинематографије, док сам се припремао за писање романа Лутка од марципана у чијем фокусу је глумица Лида Барова, свако мало бих наилазио на име Сибил Шмиц. У једном филму су њих две чак и глумиле заједно; реч је о филму Сведокиња (Die Kronzeugin) из 1937.

                    Сибил Шмиц је као глумица оставила много дубљи траг од Барове, мада је и на њену каријеру, иако на друкчији начин, пресудно утицао Јозеф Гебелс. Гебелс је није волео као глумицу, тврдећи да му је одбојна њен „неаријевски" изглед. У неким послератним исповестима, Сибил Шмиц је тврдила да је Гебелс и њу покушавао да заведе, али да га је она одбила.

                    Било како било, мада сјајна глумица, са изврсним театарским улогама и величанственим филмским почецима почетком тридесетих година двадесетог века, у време врхунаца кинематографије Трећег рајха она глуми у релативно много филмова, али јој је дијапазон улога прилично узак. Игра углавном странкиње или фаталне жене са трагичним пртљагом прошлости које често трагично и скончавају.

                    Необичног физичког изгледа, са великим тужним очима и јаком, скоро мушком вилицом, није се уклапала у нацистичке стандарде лепоте, мада је неспорно била привлачна. И премда није била никаква љубимица нациста, чињеница да је имала успешну каријеру у Трећем рајху отежавала јој је живот после рата. Имало је то, наравно, везе и са старењем.

                    У послератним годинама све се више препушта коришћењу опијата, што алкохола, што морфијума и других дрога. И у књизи Готово заборављена историја Предрага Делибашића, који је на Кући на обали радио као асистент режисера, постоји једна тужна анегдота о интензитету њене зависности.

                    Кућа на обали ће се испоставити као њен последњи филм. У априлу 1955, умрла је у Минхену од превелике дозе морфијума. По свој прилици, реч је била о самоубиству, мада су неке пропратне околности доста мутне и сумњиве.

                    Лондон

                    На њену постхумну славу пресудно је утицао филм Рајнера Вернера Фасбиндера Чежња Веронике Фос из 1982. Црно-бела драма о последњим данима некад славне глумице директно је надахнута судбином Сибил Шмиц, коју је Фасбиндер много волео као уметницу и с којој је желео да ради, али која је прерано умрла да би се то остварило. Са овим филмом јој је, међутим, подигао, како се то каже, споменик од мједи трајнији.

                    Нађа Регин се пак родила као Надежда Подерегин у Нишу 1931. Пре Куће на обали већ је глумила у три филма: Прича о фабрици Владимира Погачића те Чудотворни мач и Фросина Војислава Нановића. У њима је наступила под својим правим именом, док је Кућа на обали први филм код кога се потписује као Нађа Регин.

                    Ћерка Руса и Српкиње из Пљеваља, детињство проводи у Краљеву, а ратне године у Пожаревцу. После рата, као тинејџерка, долази у Београд. По сећањима савременика, била је једна од најлепших Београђанки тих година. Завршила је Филозофски факултет и Академију драмских уметности. Највећи део живота и глумачке каријере проводи на Западу, углавном у Лондону. Једна је од ретких глумица која се појавила у два филма о Џемсу Бонду, тајном агенту 007: Из Русије с љубављу и Голдфингер.

                    Како је на њу утицала рана сарадња са Сибил Шмиц, не знамо, али можда није претерано промашено спекулисати да и због тога није желела да јој глума постане све у животу. Током шездесетих интензивно игра и на филму и на телевизији, но пре свог четрдесетог рођендана се повлачи из глуме. Радила је као сценариста на Би-би-сију, окушала се у књижевности и издаваштву.

                    Није заборавила своје порекло. У време НАТО бомбардовања СР Југославије, организовала је протесте у Лондону. Умрла је у априлу 2019, чак шездесет и четири после глумице која јој је у Кући на обали глумила мајку. 

                    Изгубљени

                    У већ поменутој књизи, Предраг Делибашић пише и о перипетијама око оригиналног негатива смимљеног филма: „Будући да је израда тонских копија требала да се обави у Немачкој, где је и седиште дистрибутера филма, било је јасно да је негатив и остали материјал бар за неко време бити депонован у Немачкој".

                    Знамо, дакле, да се филм са успехом приказивао у Немачкој 1954, а касније исте године, макар са мањим успехом, и у Југославији. Шта је касније било са негативом и осталим копијама, не знамо. По већини доступних немачких извора, филм се сматра „изгубљеним".

                    По дефиницији, изгубљени филм је термин који се користи за целовечерњи или кратки филм за кога се зна да је произведен, односно да је постојао, али се данас ниједан његов примерак не може пронаћи у студијским архивима, приватним збиркама или јавним кинотекама. Постоји један роман Пола Остера чији лајтмотив представља препричавање непостојећих филмова. Има нечег остеровски литерарног у овој епизоди из стваралачког живота Меше Селимовића, макар податак о „изгубљености", нетипично за Немце, није тачан.

                    Барем једна копија филма постоји у Југословенској Кинотеци, пошто је чак и релативно скоро, у мају 2019, у склопу „In Memoiram" програма управо поводом смрти Нађе Регин, Кућа на обали приказана у Београду, у сали Музеја Југословенске Кинотеке у Косовској 11.    

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Пише:  владика Јован Ћулибрк
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Економија
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Пише:  Горан Николић
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Свет
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Пише:  Ненад Радичевић
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Економско успоравање Русије: Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Пише:  Горан Николић
                    Економско успоравање Русије:  Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Култура
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Историја
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Пише:  Јелица Зупанц
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Музика
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Пише:  Жикица Симић
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Спорт
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Сећање на Мундијал 1950: Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Мундијал 1950:  Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Лектира
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Пише:  Михаило Петровић Алас
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Пише:  Д. Грејем Барнет
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Пише:  АНТИФАШИСТИЧКО ВИЈЕЋЕ НАРОДНОГ ОСЛОБОЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Пише:  Жан-Мишел Палмије
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.