OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    In memoriam: Игор Мандић (1939-2022)

                    Збогом, драги Мандићу

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    среда, 16. мар 2022,  16:45 -> 22:45

                    Генерална проба за глобално дигитално једноумље десила се у првој половини деведесетих, са распадом Југославије. Игор Мандић није поверовао у наметнути наратив. Тиме је Игор Мандић постао Игор Мандић. Родио се почетком рата и умро је почетком рата.

                    Околности у којима чујеш вест о нечијој смрти обично су баналне. Највећи део живота је баналан и то је чиста статистичка датост. Деси се, међутим, и да те околности буду необичне, па онда из те необичности ишчитаваш овакву или онакву симболику.

                    Крај прошле и почетак ове недеље провео сам у Шпанији, у Андалузији, у Малаги. Прелетети пола Европе, па из хладног Београда за који сат стићи на сунчани Медитеран, већ ствара ауру нестварности. Онда проведеш викенд на угодних двадесетак степени, на пешчаним плажама као с разгледница гледаш људе како лешкаре и купају се, сунце те опали по лицу и побакри ти кожу, а онда у недељу увече, кад се вратиш у хотелску собу, одједном започне нека тешка киша, као из песме Арсена Дедића о крају лета.

                    И онда ти неки интернетски алгоритам, који као да ти чита мисли, а пошто зна где си, пошто зна какво је време, пошто зна твој музички укус, можда заправо само аналитички закључује, понуди као сугестију на Јутјубу баш Арсена Дедића, ону стару ствар којој је стихове написао песник Звонимир Голоб, а која се зове „Давне кише“.

                    И онда док киша лупа у прозорско стакло, звучник с мобилног телефона емитује Арсенов глас како пева:

                    Мој пријатељ је умро
                    Да, умро је мој брат
                    Знам, то је било давно
                    Знам да је био рат.

                    И онда та ријеч рат која у нашим животима игра улогу цезуре, разделнице стихова нашег живота, додатно појача меланхолију, па идући стихови ударају горе од оне кише по прозору:

                    Ја не знам гдје ни када
                    Но кад се вече спрема
                    Знам да га више нема
                    Знам да га више нема

                    И устима од муља
                    Од мрака и од сјене
                    У страху што се шуља
                    Он спава мјесто мене

                    И гледаш у мали дисплеј мобилног телефона као да гледаш у Алеф, свјестан да никад ништа сличније Алефу и није постојало и онда се на екрану појављује порука. У ромингу си, па су ти нотификације утишане и да не зуриш у екран ко зна кад би видио поруку. Овако је видиш у тренутку кад је испоручена. Видиш име пријатеља који је пошиљалац и видиш целу поруку јер се састоји само од три речи, а те три речи су: „Умро Игор Мандић“.

                    Арсен пева:

                    Ја чујем гдје се буди
                    У ноћи његов глас
                    А дани као луди
                    Руше се око нас

                    Још увијек земља дрхти
                    Још увијек к'о и прије
                    А блиједо лице смрти
                    И поред мене бдије

                    Сад негдје мирно спава
                    Од земље и од блата
                    А мјесто жене трава
                    Грли га око врата

                    И све се саставило. Да, Мандић ти је био пријатељ и брат, мада лично једва да си га познавао. Добро, познавао си га ипак једва нешто мало боље него што је он познавао Мирослава Крлежу. То је свакако отприлике та генерацијска разлика. Крлежа је од њега био старији четрдесет и шест, а Мандић од тебе тридесет и осам година: цијели један живот стаје између. 

                    Онкрај смрти

                    Мандић је био ратно дете. Родио се 20. новембра 1939. године, непуна три месеца након што је почео кључни рат двадесетог века, седамдесетак дана након што је Хитлер нагрнуо на Пољску са запада, односно педесетак након што је Стаљин ударио на исту земљу са истока. Тада су први пут у историји Совјетском Савезу припали Виљнус и Лавов, што ће крај рата и потврдити, па ће се ови градови пола века касније наћи у независној Литванији односно Украјини, мада тамо нипошто о томе не размишљају као о Стаљиновој заслузи.  

                    Мандић се родио у земљи која је двадесет дана раније обележила двадесет први рођендан свог утемељења. Родио се оне године кад је земља прошла кроз најтемељније дотад уставно преуређење, у покушају да се докине дотадашње хрватско хронично нездовољство Југославијом.

                    Пре његовог другог рођендана, та је земља раскомадана, а у његовом непосредном суседству и завичају, још у време пре него му се формирају прва сећања, паралелно се дешавају дотад незамисливи масовни злочини и формира се покрет отпора који ће из крви и пепела обновити Југославију, на новим темељима. Тој земљи и тој идеји (братства и јединства), Мандић ће остати веран све до своје смрти, а онкрај смрти њихове.

                    Он се интелектуално формира у атмосфери релативне интелектуалне слободе у јавном животу, најављене чувеним љубљанским говором његовог оновременог интелектуалног узора: Мирослава Крлеже. Помало парадоксално, та је слобода била мање видљива у масовним медијима, а у поређењу са књижевним издаваштвом, филмским репертоарима, програмима уметничких фестивала.

                    Управо у време кад се име Игора Мандића почиње појављивати на месту ауторског потписа на новинском папиру, то се мења првенствено уредничким напорима људи попут Фадила Хаџића, Фране Барбијерија, Сергија Лукача, Југа Гризеља и других.

                    Много, често и добро

                    Имао је истовремено врхунско формално образовање и незаситу интелектуалну радозналост аутодидакта. Писао је много, често и о (скоро) свему. Никад практично, до последњих година живота (а и то га је мука натерала), није писао – за вечност. Није писао књиге, мада има импресивну и огромну библиографију. Писао је новинске текстове које је после укоричавао. Некад је то после значило и после пола века!

                    Наиме, једна од његових најимпресивнијих књига је Нотес Игора Мандића у издању загребачке Матице Хрватске из 2017. Она је заправо зборник његових колумни из „Вјесника у Сриједу“ (чувеног оновременог ВУС-а) у периоду између 1968-1972.  Она је и истовремено и сјајна хроника једне епохе, епохе у којој је ембрион будућег распада Југославије већ стасао, као и читанка једног импресивног стила, па се ти текстови са уживањем конзумирају, чак и ако су неки од њихових протагониста у међувремену заборављени.

                    Наступао је током седамдесетих и осамдесетих година прошлог века Мандић као књижевни критичар, као музички критичар, као фељтониста, као колумниста, као антологичар, као полемичар, као гурман, хедониста, еротоман и порнофил.

                    Мандић – књижевни критичар, примера ради, најважнији је хроничар југословенског романа након Другог светског рата и ваљда уз Михиза једини који је у стању да на три шлајфне, неупоредивим стилом и дубинским увидом, без временске дистанце, смести неку књигу на њено право мјесто, и у синхронијском и у дијахронијском контексту.

                    Кад се данас, рецимо, чита збирка Мандићевих текстова о српским романима писаних у периоду од 1958. до 1999. године (у периоду, дакле, дужем од четири деценије) Кај сте писали, бре? Шта сте написали, бре?, открива се, на пример, како Мандић у Данилу Кишу одмах након изласка „Баште, пепела“ препознаје великог писца, како без страха и без зазора од претераних похвала контекстуализује Роман о Лондону Милоша Црњанског („Роман о Лондону је велико дјело, један од најбољих наших романа, књига која оправдава једну судбину“), како програмски и еуфорично канонизује Мому Капора, како пажљиво прати и високо вреднује романе Добрице Ћосића, али и како је константно сумњичав према, примера ради, прози Мирка Ковача, односно како је разорно циничан спрам Радета Константиновића (у контексту његовог бављења Тином Ујевићем).

                    Од стотина његових текстова, тенденциозно помињем управо ових неколико да бих наговестио можда и кључну Мандићеву разлику у односу на готово све остале примјерке јужнословенске литерарне флоре и фауне. Мандић није стадарио. Мандић, хоћу рећи, није прихватао неписане законе ни правила понашање ниједне овдашње званичне или незваничне параполитичке ауторске ложе.

                    Преживи их

                    У свакој од ових области Мандићевог ангажмана и интересовања могао би се написати сличан сажетак, али томе овде није место. Овде заправо хоћу да кажем нешто посве друго. Кључна тачка Мандићеве ауторске биографије је то што је – преживео. Као у парафрази оног незаборавног младалачког сонета Јосифа Бродског (у преводу Милована Данојлића): преживео је (надживео је) снег из снова и преживео угао, везавши с њима (са углом) и добро и зло.

                    Године 1990., у мају месецу, шест дана након оне чувене утакмице Динама и Црвене Звезде која је толико пута проглашавана почетком распада Југославије, Мандић је у Неуму доживео свој први блиски сусрет са смрћу, колапс који је узроковала „хипогликемијска кома због акутног тровања алкохолом“. Преживео је, а могао је и умрети. Да је тада умро, не би био заборављен, али би био памћен слично како се данас памти његов најбољи пријатељ из младости и венчани кум, који је умро 1985, као четрдесеттрогодишњак – Веселко Тенжера, као део историје „ауторског новинарства“ и „врстан стилист“.

                    Као у каквој Борхесовој параболи, где се суштина нечијег живота испуњава у једном тренутку, код Мандића је тај тренутак представљао распад Југославије. Ни у једном једином тренутку није се препустио ономад помодној србофобији, одбацивању југословенског наслеђа, крижању (некадашњих) пријатеља, националном пропагандизму и ентузијазму новопечених културних корифеја новонасталих независних држава.

                    Да је био друкчије баждарен, могао је у Туђмановој Хрватској бити дословно шта год је хтео. Под притиском социјалистичких структура пропатио је вишеструко теже од многих каснијих „ретроактивних дисидената“, у доба „хрватске шутње“, супростављао се новим издањима Тина Ујевића на екавици, брутално је полемисао са Гораном Бабићем и Предрагом Матвејевићем кад су они били на гласу као изузетно блиски са хрватском социјалистичком влашћу.

                    Није, међутим, желео пљунути на своју прошлост, своја београдска пријатељства, на (југословенску) културу која га је створила. Како је то једанпут прегнантно сумирао Станко Церовић: „Игор је увијек имао неки помало аристократски презир за будале и ситне душе. Сад му падају на волеј. Нормално је да жали за Југославијом, јер је он био врло успјешна мјешавина Загрепчанина и Београђанина: имао је српску ширину и спонтаност, али без просташтва, и имао је загребачку госпоштину, али без малограђанштине и ситничавости.“

                    Није Туђман био Павелић, као што ни Мандић није био Крлежа, али ако је некад заличио на Крлежу било је то у одбијању сваке привилегије коју је могао имати под режимом који је презирао.

                    Хрват у Београду

                    Кад непосредно послије Дејтона долази у Београд, у Хрватској пролази кроз „топлог зеца“ успоредивог једино са оним кроз шта је глобално пролазио Петер Хандке. Само је Мандићу ипак било теже: јер једно је Загреб, а друго Париз. Али и он и Хандке као да скупа долазе из оног поменутог стиха Бродског – преживели су и дочекали: један Нобелову награду, а други да му сви признају да буде то што јест.

                    Он, који на врхунцима креативне снаге често није имао где да пише, сада је све до смрти био редовни колумниста мејнстрим дневних новина. Он, који је поносно стајао на маргини, постао је својеврстан бестселер писац и телевизијска звезда.

                    Мртвом вуку сада разни мере реп. Жале за њим људи који не би ушли у исти аутобус: Теофил Панчић и Ратко Дмитровић, Дамир Марковина и Рајко Васић, Миљенко Јерговић и Велимир Висковић. Велик је био Мандић и свако би нешто за себе узео и то је такође у реду.

                    Неки га и пљују, а можда су још и најзанимљивији они који би да сваком лонцу буду поклопац, а о Мандићевој смрти немају шта да кажу. Ти су понајпре мера његове величине.

                    И још је толико тога: „Бијела књига“, „Дуга“, уредниковање у „Вјеснику“, жирирање у НИН-у, дневници и неуспоредива породична трагедија, верност у пријатељству са Добрицом Ћосићем и Момом Капором. И Арсен, наравно, Арсен који и даље пева:

                    Мој пријатељ је умро
                    Да, умро је мој брат
                    Знам, то је било давно
                    Знам да је био рат

                    И не знам зашто сада
                    Док лију давне кише
                    Још увијек на ме пада
                    То чега нема више

                    То чега нема више
                    Из таме руке пружа
                    И чујем како дише
                    У врту нека ружа

                    Али најважније је то: мислити својом главом и осећати својим срцем. Не бојати се остати у највећој, најгорој, најстрашнијој мањини: сам самцит. Не бојати се ничега осим страха. Чим се уплашиш неке мисли, запиши је – и објави. Али не на некој глупој платформи такозваних социјалних мрежа.

                    У време док су његови вршњаци као зечићи скакутали од Фејсбука преко Твитера натраг до Инстаграма, он је остао веран писаћој машини. Добро је ономад рекао Кјеркегор кад су у Данској цветали таблоиди склони клеветама и лажним вестима, па су оклеветани по судовима тражили правду од власника новина, а филозоф је тврдио како су суодговорни сви који те новине купују и солидарно би морали да партиципирају у плаћању казни.

                    Нема у свемиру ничег лицемернијег од фејсбуклија и твитераша који се згражавају над политичким злоупотребама дотичних платформи. У целој тој генерацији, Мандић је деценијама био „најмодернији“. Није његов отпор социјалним мрежама био технофобија, био је интуитивни одговор на дигитално једноумље.

                    Генерална проба за глобално дигитално једноумље десила се у првој половини деведесетих, са распадом Југославије. Игор Мандић није поверовао у наметнути наратив. Тиме је Игор Мандић постао Игор Мандић.

                    Родио се почетком рата и умро је почетком рата:

                    Мој пријатељ је умро
                    Да, умро је мој брат
                    То није било давно
                    Још увијек траје рат

                    Збогом, брате,

                    Збогом, пријатељу.

                    Нема душе, нема поновног сусрета.

                    Памћење је крхко, заборав загарантован.

                    Душа је прдеж, сам си рекао.

                    Неко сентименталан ће се можда сетити да си оној коју си највише волео на гроб уклесао стих „За лет си, душо, створена“, али ти си знао да се песма зове „Играчка вјетрова“ и да се, дакле, све уклапа.

                    И знао си да кад нема никакве друге утехе остаје само смех.

                    И алкохол.

                    Збогом, драги Мандићу.

                    Адиос Амиго.  

                     

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Пише:  владика Јован Ћулибрк
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Економија
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Пише:  Горан Николић
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Свет
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Пише:  Ненад Радичевић
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Економско успоравање Русије: Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Пише:  Горан Николић
                    Економско успоравање Русије:  Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Култура
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Историја
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Пише:  Јелица Зупанц
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Музика
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Пише:  Жикица Симић
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Спорт
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Сећање на Мундијал 1950: Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Мундијал 1950:  Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Лектира
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Пише:  Михаило Петровић Алас
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Пише:  Д. Грејем Барнет
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Пише:  АНТИФАШИСТИЧКО ВИЈЕЋЕ НАРОДНОГ ОСЛОБОЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Пише:  Жан-Мишел Палмије
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.