OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Сентиментално васпитање

                    Година у којој су умрли Сенди Олсон и Бане Бумбар: Умеће памћења

                    Читај ми!

                    Пише:  Вуле Журић

                    понедељак, 15. авг 2022,  13:27 -> 21:08

                    Носим се мишљу да приликом предстојећег пописа становништва на питање о степену школске спреме одговорим како сам похађао Школски програм ТВ Београд! Та необична школа нарочито је била занимљива у време зимског распуста. Почињало је у пола десет, трајало скоро док се тата не врати са посла. Баш у том периоду премијерно су приказане ТВ серије "Салаш у Малом Риту", "Више од игре" и "Грлом у јагоде". И данас је тешко одабрати која је од њих најбоља, али у то време мени се једино живело у Београду шездесетих. Али, једнога дана, и покретне слике ће ишчезнути. Остаће само прича о њима. А када се то деси, Бане Бумбар из серије "Грлом у јагоде" и Сенди из филма "Бриљантин" сигурно неће бити заборављени.

                    Од почетка пандемије ковида 19 људи су широм света баш својски прионули на умирање. Умирало се и умире се мушки, што од последица заразе, што од немогућности здравственог система да се у ванредним околностима подробније бави и онима који болују од неких других смртоносних болести. Умире се толико да светски медији у својим извештајима из Украјине уопште не инсистирају на пребројавању мртвих и рањених војника и цивила са обе стране тамошњих фронтова. Као да постоји неки прећутни глобални консензус како су бројеви заражених, хоспитализованих и умрлих од грипа сасвим довољни да би се радни људи и грађани држали у перманентном превентивном страху који, барем за сада, владајућим номенклатурама гарантује задовољавајући степен послушности поданика.

                    У исто време, дигитализација природе и друштва донекле је утицала и на промену посмртних обичаја. Читуље се све чешће уместо у новинама објављују на друштвеним мрежама, а добру, стару депешу којом је изјављивано искрено саучешће заменили су коментари испод покојникове фотографије постоване на зиду неког од дигитализованих чланова ожалошћене породице. Сходно новим сајбер-обичајима, сасвим је прихватљиво да уместо неколико пригодних речи ожалошћенима упутите понеко сломљено срце или који уцвељени емотикон. Чак вам неће узети за зло ни ако објаву о нечијој смрти једноставно лајкујете, јер нико ваш клик неће протумачити као изјаву како вам се заправо свиђа то што је неко умро.

                    Дигатилни RIP

                    Пресељење наших реакција на тужне вести из стварног у виртуелни свет заувек је променило и начин на који заједница реагује на одлазак познатих личности. Некада се глас о одласку великана ширила онако како је Бертолучи у филму Двадесети век приказао сељака који ходајући друмом узвикује: „Умро је Верди!"

                    Вест о смрти великих уметника или забављача данас углавном сазнајемо путем друштвених мрежа. Неко од наших виртуелних пријатеља на свој зид окачи или линк вести са неког сајта, или напише име и презиме преминулог генија, годину његовог рођења, годину смрти, па испод дода неколико речи са којима се опрашта од славног покојника, или једноставно тури оно фамозно R.I.P.

                    То је, међутим, тек почетак ритуала оплакивања ВИП покојника у виртуелном простору, јер се у коментарима испод објаве о смрти нижу линкови снимака који подсећају због чега смо толико волели, рецимо, неку глумицу или неког певача. Тако се свако од нас, макар накратко, претвара у најчувенијег писца некролога, Табукијевог господина Переиру, или пак у својеврсног уредника специјалног издања ТВ емисије „Уметничко вече" посвећене лику и делу преминулог великана. 

                    Интимни дигитални поменик

                    Иако склон брбљању (што се из до сада овде написаног да приметити!), припадам онима који на друштвеним мрежама углавном држе језик за зубима. Истина, на свој зид редовно „качим" текстове објављене на порталу на коме се управо и ви налазите, али своје профиле не користим за оглашавање вести о нечијој смрти.

                    Када ми је пре десетак месеци умрла мајка, скенирао сам фотографију коју је још пре неколико година сама одабрала а онда је приложио приликом креирања дигиталне читуље која је након два дана штампана у „Политици".

                    Ипак, нисам успео да се суздржим када су овај свет напустили Чарли Вотс, Жан Жак Бенекс и Стеван Тонтић. Од ћутљивог бубњара Стонса сам се опростио песмом „Waiting On A Friend", док сам испод реченице: „Умро Бенекс" поставио клип са музичком темом из филма Бети Блу.

                    Тонтићев одлазак сам обележио прилагањем снимка комеморативне вечери која је у просторијама Српског књижевног друштва одржана неколико недеља након песникове смрти. Потреба да на овакав начин одам почаст баш овој тројици уметника не сведочи само о мојим слушалачким, гледалачким и читалачким афинитетима. Бол који су изазвале ове три смрти тиче се пре свега спознаје како су, ето, један за другим отишли они без којих можда не бих био оно што јесам.

                    Начин на који је Чарли Вотс из дубоке позадине давао ритам читавом једном универзуму звука и покрета била ми је и остала важна једнако колико и тишина која се чује између Карверових реченица. Први текст који сам објавио била је критика Бенексовог филма Бети Блу. Да није било добронамерне критике и савета коју ми је крајем осамдесетих дао Стеван Тонтић, можда никада не бих почео да пишем кратке приче.

                    Ови у исто време бизарни и дирљиви изрази искреног саучешћа које заправо упућујемо сами себи уједно су и прилика да дуж свог дигиталног пута оставимо виртуелне крајпуташе који ће случајним пролазницима омогућити да се и они сете лепих тренутака свог живота. Да предахну од садашњости и да се пред наставак пута у будућност снабдеју освеженим присећањем на прошлост. Тако ови дигитални поменици престају да буду тек пуко оруђе за самооплакивање и претварају се у поуздане заклоне духовног искуства у којима се боље него у било ком музеју чувају артефакти неусахле животности.

                    Стварање ових сајбер-џепова нарочито је корисно за таложење сећања на славне јунаке ТВ серија и филмова. Једнога дана, покретне слике ће ишчезнути. Остаће само прича о њима. 

                    Бане Бумбар и Сенди играју твист

                    А када се то деси, Бане Бумбар из серије Грлом у јагоде и Сенди из филма Бриљантин сигурно неће бити заборављени. Колико су ове улоге утицале на каријере двоје уметника, најбоље се могло видети током дана у којима је интернет-заједница оплакивала одлазак Бранка Цвејића и Оливије Њутн Џон. Јер, сви су се опраштали од Банета Бумбара и од Сенди!

                    Већина ових „последњих поздрава" од Бранка Цвејића чинила је једна те иста реченица, која је будила асоцијације на завршетак сваке епизоде ТВ серије Грлом у јагоде:

                     „Те 2022. године умро је Бане Бумбар."

                    Истина, било је и оних који су у складу са својим годинама и под видним утицајем РТС-ове доктрине истрајног репризирања програма, Бранка Цвејића поистоветили са ликом Листера, који је тумачио у једној од мега-серија Синише Павића.

                    Да сам се нашао међу онима који су на својим профилима качили објаве пуне љубави према преминулим уметницима, највероватније бих написао: Бане Бумбар и Сенди најзад могу да играју твист на Звездином игралишту на Калемегдану.

                    Од судбоносног Банетовог „Не" до Сенди у сарајевском кину „Дубровник"

                    У доба мога дечаштва било је лако волети телевизију.

                    Носим се мишљу да приликом предстојећег пописа становништва на питање о степену школске спреме одговорим како сам похађао Школски програм ТВ Београд! Та необична школа нарочито је била занимљива у време зимског распуста. Почињало је у пола десет, трајало скоро док се тата не врати са посла.

                    Баш у том периоду премијерно су приказане ТВ серије Салаш у Малом Риту, Више од игре и Грлом у јагоде. И данас је тешко одабрати која је од њих најбоља, али у то време мени се једино живело у Београду шездесетих.

                    Иако је Карановићева ТВ серија говорила о времену које се из друге половине седамдесетих чинило као већ далека прошлост, ја сам је пре свега гледао као прозор у будућност. Тамо негде, чекала ме је моја младост и време у коме ћу, баш као и Бане Бумбар, Чомбе, Глупи Ушке, Мики Рубироза и Гоца, једнога дана, постати човек.

                    Али, свако позивање на тековине ТВ серије Грлом у јагоде неизбежно призива и причу о породици. Седео бих за столом са мамом и татом и гледао Бату Стојковића и Оливеру Марковић како седе за столом и гледају телевизију. Бата Стојковић је у неколико сцена носио горњи део тренерке какав је имао и мој отац. И мој Остоја је баш попут Сретена био углавном тих, помало меланхоличан човек који је, често ми се чинило, живео само да би се уверио да ће са мном на крају бити све у реду; да ћу се оженити и постати свој човек.

                    Истина, није ме никад питао „је л' јесам", али је, на пример, инкогнито, да га не видим, пратио мој одлазак на концерт Рибље чорбе у сарајевској „Скендерији", након што је неколико дана раније, у Загребу, на једном од улаза у Дом спортова, у великој гужви, на смрт прегажена једна шеснаестогодишња девојка.

                    А управо су рокенрол и смрт биле теме епизода које су ми се приликом тог премијерног гледања серије највише свиделе.

                    У првој Бане Бумбар учи да плеше и да се бије не би ли се уз музичку пратњу Милета Лојпура осветио Бати Каменом и његовој девојци за сва понижења која је током детињства и младости трпео због своје гојазности. У другој се, на мору, у смрт спрема Банетова бака Елвира. Рахела Ферари се под гробљанским колонадама удаљава од камере, праћена песмом хора ровињских девојчица.

                    А онда је емитована последња епизода „Бане се жени", која је учинила да кад се и дан-данас нађем на некој свадби, дрхтим од страха све док младожења не каже „Да". Јер, Бане Бумбар је из првог покушаја рекао „Не", а ја нисам знао да то уопште може да се деси, поготово не у нашој Југославији. Вероватно звучи претерано, али мислим да је сцена у којој Бане Бумбар излази из матичареве канцеларије тренутак када сам открио шта је то панк.

                    Све би то прошло релативно безазлено да се убрзо по емитовању серије Грлом у јагоде није венчавао мој стриц. Можете се смејати колико хоћете, али ја сам недељама пре него што смо из Сарајева кренули на стрикину свадбу у Нови Сад изражавао отворену бојазан да би и он као Бане Бумбар могао да каже „Не!" То се, погађате, није десило, али сам ја дрхтао и десетак година касније, када су се у Сарајеву венчавали моја родица Љиља и Шаћир. Било ми је драго што он није рекао „Не", мада је то означило дефинитивни крај мојих одлазака у кино са Љиљом.

                    Претпостављам да је свако од нас имао некога са ким је гледао кључне филмове свога живота. У мом случају, мама ме је водила да гледам Чаплина, Џерија Луиса, Бамбија, али и Грађанина Кејна, са татом сам гледао Ратове звезда, У змајевом гнезду и Штефицу Цвек у раљама живота, док је Љиља била задужена за тадашње холивудске хитове. Тако сам са њом први пут гледао Блиске сусрете треће врсте и Бриљантин.

                    Оба филма смо гледали из другог реда, у кину „Дубровник". Био је то најлепши сарајевски предратни биоскоп а претпостављам да смо седели у другом реду јер других карата више није било, с обзиром да се радило о оним вечерњим пројекцијама, које су готово увек биле распродате.

                    Дакле, било је, што се мене тиче, већ глуво доба ноћи, платно је било одмах ту, изнад мене. А онда се на њему појавила Сенди! И док сам пред Љиљом глумио како наводно уживам у толиком певању, плесању и будалесању америчких матураната, ја сам се све фаталније заљубљивао у Траволтину девојку. А када се на самом крају филма, у оном забавном парку, Сенди појавила сва утегнута у црно, био сам спреман да је сместа одведем пред матичара.

                    Зато је једино свечано склапање брака на коме сам био сигуран да младожења неће речи „Не!" било моје венчање. Постао сам човек и сви смо у малој сали панчевачке Општине, као у некој неснимљеној серији, плакали од неке још увек социјалистичке, југословенске среће.

                    А ту срећу су чиниле и неретке прилике да човек који је још увек дете присуствује позоришним представама које се не заборављају на исти начин на који се не заборављају неке Звездине утакмице.

                    Једна од тих представа је Дундо Мароје Југословенског драмског позоришта, у којој су, у мушкој подели, између осталих, играли Никола Симић, Бранко Цвејић и Јосиф Татић. Душко Дугоушко је био Помет, Бане Бумбар је био Петруњелу, док је Тале Сурови био, чини ми се, Лаура. Гледао сам је са мамом, одмах по завршетку емитовања серије, у дворани сарајевског Радничког унивеверзитета „Ђуро Ђаковић", где смо пре тога ишли да гледамо кратке Чаплинове филмове. И церекао сам се готово истим интензитетом, купајући се у Држићевом језику све док се и честице прашине под светлом рефлектора нису уозбиљиле када је Никола Симић започео да изговара Пометов монолог.

                    Друга представа је Мрешћење шарана Аце Поповића, коју сам са мамом и татом гледао у тек отвореном Звездара театру. То чак не може да се пореди са неком великом фудбалском утакмицом, јер сам могао само да замишљам како на Маракани гледам Шекија, Џају и Пижона у истом тиму. А те новембарске вечери сам гледао Бору Тодоровића, Миру Карановић, Воју Брајовића и Лазу Ристовског на истој сцени. А био је ту и Бранко Цвејић. Бане Бумбар је овога пута играо сина Миту, који цео први део представе ћути, а онда рођеном оцу каже: „Марш у пизду материну!"

                    Тешко је описати урнебес који је у том тренутку настао у сали. Чини се како су Срби доживели ту проклету катарзу пре него што је велики братоубличаки пичвајз уопште и почео. И то захваљујући Аци Поповићу који је Шаране написао, Дејану Мијачу који их је режирао, али пре свега Бранку Цвејићу. Упркос бремену лика и дела Банета Бумбара, он је поставши син Мита на сцени успео да уради оно што други од нас након ратова стално али безуспешно траже - да се променимо.

                    Тридесет и кусур година касније, издавач Зоран Хамовић ме је на београдском аеродрому упознао са Бранком Цвејићем. Нама је каснио авион за Тиват, њему је каснио авион за Подгорицу. Ми смо ишли на Сајам књига у Херцег Новом, он да игра неку представу на Барском љетопису. Седео је у једном од аередромских кафеа и када ме је Зоран представио, Бане Бумбар је устао, пружио ми руку.

                    „Бранко Цвејић, драго ми је", рекао је Бане Бумбар, док је незаборавна музичка тема Зорана Симјановића почињала да испуњава тренутак који се одмах претворио у сећање.

                    Те, 2019. године упознао сам Банета Бумбара и осетио колико је добар био тај човек.

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Пише:  владика Јован Ћулибрк
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Економија
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Пише:  Горан Николић
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Свет
                    Економско успоравање Русије: Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Пише:  Горан Николић
                    Економско успоравање Русије:  Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Поглед на свет: Која је цена незнања и равнодушности
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Поглед на свет: Која је цена незнања и равнодушности
                    Култура
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Историја
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Дванаестогодишњи пакао Трећег рајха: Последњи дани нацистичког царства и Гебелсова визија Европе у 21. веку
                    Пише:  Момчило Б. Ђорђевић
                    Дванаестогодишњи пакао Трећег рајха: Последњи дани нацистичког царства  и Гебелсова визија Европе у 21. веку
                    Музика
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Срећан ти и овај рођендан, Бобе!
                    Пише:  Милош Војиновић
                    Срећан ти и овај рођендан, Бобе!
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Спорт
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Сећање на Мундијал 1950: Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Мундијал 1950:  Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Лектира
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Пише:  Михаило Петровић Алас
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Пише:  Д. Грејем Барнет
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Пише:  АНТИФАШИСТИЧКО ВИЈЕЋЕ НАРОДНОГ ОСЛОБОЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Пише:  Жан-Мишел Палмије
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.