Уместо некролога
Дејвид Линч је Боба који је убио Лору Палмер први пут видео у Србији пре 60 година štampaj
четвртак, 16. јан 2025, 19:20 -> 09:33
Дејвид Линч, један од највећих редитеља у историји филма, преминуо је данас у 79. години. „Остала је велика рупа у свету сада када није више с нама“, написала је његова породица на Фејсбуку. „Али, како би он рекао: 'Гледајте у крофну, а не у рупу'. Данас је диван дан обасјан златним сунцем, а плаво небо је изнад нас.“ Једно од последњих дела које је снимио била је трећа сезона култне телевизијске серије „Твин Пикс“, емитоване на РТС-у 2018. године. Поводом Линчовог одласка подсећамо на текст о кључном мотиву из „Твин Пикса“ чије порекло је – из Србије.
Последње дело које је Дејвид Линч снимио је треће и завршно поглавље култне телевизијске серије Твин Пикс, емитовано 2018. године.
Један од мотива последње сезоне Твин Пикса је Тринити тест“, експлозија прве атомске бомбе у пустињи Хорнада дел Муерто у Новом Мексику 16. јула 1945. године. Атомском бомбом, слути Линч, није поцепан само атом, већ се поцепало и време и простор, да би потом кроз насталу пукотину однекуд покуљали демони којима се он у својим филмовима и серијама бавио.
Тако је у једној епизоди последњег Твин Пикса приказано како се, уз звуке Тужбалице Кшиштофа Пендерецког, на месту експлозије прве атомске бомбе из јајета излеже створење у облику мољца са жабљим ногама (жабамољац, frog-moth).
Нешто касније, у серији 5. августа 1956, ово створење-демон улази у тело једанаестогодишње девојчице Саре.
Девојчица ће одрасти и удати се за Лиланда Палмера, с којим ће 22. јула 1972. добити ћерку Лору.
Седамнаест година касније, демон-жабамољац у визијама јунака Твин Пикса указиваће се у лику дијаболичног дугокосог Боба. Демон ће опсести Сариног мужа Лиланда и навести га да убије своју ћерку.
Убиство Лоре Палмер 23. фебруара 1989. и тајна демона Боба теме су прве две сезоне Твин Пикса, емитоване 1990. и 1991. године.
У последњој сцени последње епизоде друге сезоне Твин Пикса, која је код нас приказана на ТВ Нови Сад у недељи у којој се Југославија распала 25. јуна 1991, агент Дејл Купер ће се погледати у огледалу и уместо свог лица у њему видети искежено Бобово лице.
Даља судбина агента Купера и природа расцепљеног времена и стварности у новом миленијуму, теме су трећег дела Твин Пикса. Његова радња одвија се двадесет пет година након што је Боб опсео Купера, с флешбековима који гледаоца враћају на родно место демона Боба који се први пут на земљи појавио у обличју жабамољца.
Како је Дејвид Линч дошао до слике овог демона који је измилео из места на коме је извршен „Тринити тест“ у пустињи Новог Мексика, испричао је сам Линч у својој у књизи Соба за снове, преведеној и код нас. У овој књизи, као и у једном клипу на Јутјубу објављеном уочи почетка емитовања треће сезоне Твин Пикса, Линч је испричао да је он лично једном видео „жабамољце“. Било је то у ноћи 5/6. августa 1965, и то – у Југославији.
Наиме, у лето 1965. године Линч се возом преко Југославије враћао са летовања у Грчкој. Неколико сати по преласку југословенске границе, негде између Врања и Ниша, воз се зауставио. Линч пише:
„Када смо Џек и ја били у Европи, сели смо у Атини на Оријент експрес како бисмо се вратили за Париз, Кад смо ушли у Југославију било је врло, врло мрачно. У једном тренутку воз је стао, иако на том месту није било станице. Видели смо да људи силазе из воза и иду ка оближњим тезгама покривеним шаторским крилима и осветљеним малим пригушеним светлима. На њима су се продавале флашице с неким разнобојним пићима – љубичасте, зелене, жуте, плаве, црвене. Била је то у ствари обична шећерна водицa. Када сам изашао из воза и закорачио у мекану прашину дубоку двадесетак центиметара, почело је да дува и из земље су почели да се помаљају огромни ноћни лептири налик на жабе и почели да скачу, лете, преврћу се у ваздуху и падају назад на земљу. Били су то жабамољци. Такве се ствари су се појавиле у свету Твин Пикса.“
Слика коју је видео у Србији у лето 1965. годинама је прогањала Линча и он ју је на крају укључио у Твин Пикс.
Атомска бомба, варљив мир малих места попут Твин Пикса, пукотине између светова и демони који не престају да постоје тиме што у њих престанемо да верујемо, како је једном рекао Филип К. Дик, линчовске су премисе за промишљање овога у чему живимо.