OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Политика и медији

                    Чему служе медији, а чему новинари: Кад алфа-новинари потерају политичко стадо испред себе

                    Читај ми!

                    Пише:  Весна Кнежевић

                    субота, 01. окт 2022,  17:45 -> 22:30

                    Да се на руској страни филтрирају информације није спорно. У државној пропаганди Москва црпи из традиције последњих сто година. Али директна лаж и ментална манипулација већ неко време нису основица руске пропаганде. Москва данас од својих грађана пре захтева да се праве да верују у оно што им се каже, него што верује у одрживост паралелне реалности. Зато је на другој, ЕУ и европској страни, настала пропаганда дрско кратке памети и тефлон-логике која сваког неистомишљеника дисциплинује као залуталу овцу. Реч је о новој пропагандној варијанти, рођеној у овом веку из морске пене коју иза себе остављају ратне крстарице НАТО-a. Философ Рихард Давид Прехт и социолог Харалд Велцер су се управо срели са том отровном Венером.

                    Великим медијима немачког говорног подручја се никако не допада књига Рихарда Давида Прехта и Харалда Велцера Четврта моћ - како се прави већинско мишљење тамо где га нема, објављена септембра 2022. Првих дана су се аутори у новинским коментарима сретали са грубостима. Кад их то није сломило, грубост је обогаћена подсмехом и ругањем, па је Прехту и Велцеру сада залепљен надимак „медијски кловнови". 

                    Главна теза из књиге је да више није политика та која медијима говори шта ће се писати и како извештавати, већ обрнуто, да велики и утицајни медији, и из њих групе „алфа-новинара", диктирају политичкој власти какве одлуке ће доносити. Медији у ту сврху користе зграњавање, морализовање, симплификацију и дифамирање, технике преузете од друштвених мрежа, како би приморали политику да учини „праву ствар" - брзо, директно, без одлагања или размишљања.

                    Тај тренд је већ био у доласку, кажу Прехт и Велцер, али је дефинитивно добио форму и усмерење са ратом у Украјини. Велики немачки медији, и у њима најзначајнија новинарска имена, од почетка вехементно заступају своје мишљење - да Берлин мора да подржава Украјину на сваки начин па и војно - продајући га као већинско мишљење у de facto подељеној јавности.

                    „Алфе", сматрају аутори, задају непопустљиви морални ритам у једној експлозивној ситуацији без премца и без скрипта. Они су адреналин-овисници без јасне мисли о последицама. Остали медијски посленици их следе да не испадну из тренда и нађу се иза граница релевантности.

                    Политика се тресе од страха.         

                    Да ли је све тако?

                    Паметни, лепи, вицкасти и слепи...

                    Прехт и Велцер су прешли пут од звезда до трња у само две седмице.

                    При томе су обојица били врло омиљени, поготово Прехт (рођен 1964. у Солингену). До пре неколико дана он је био апсолутна звезда немачке јавне и интелектуалне сцене. Прехт је образован, елоквентан, духовит у наступима уживо, доста објављује, лако пише. Добро зарађује од интелектуалног рада, што је ретки благослов. На све то је и онако мушки згодан и леп, још увек, некима тек сад. Популарна митологија каже, да је Француз ходао би по сломљеним срцима.    

                    У високе тираже се винуо са првом књигом  Ко сам, и ако јесам, колико нас? (Wer bin ich, und wenn ja, wie viele?, 2007). Од осталих наслова овде само само  мали исечак: Љубав, тај неуредан осећај (Liebe. Ein unordentliches Gefühl, 2010);  Уметност не бити егоиста (Die Kunst, kein Egoist zu sein, 2010); Зашто постоји све, а не ништа (Warum gibt es alles und nicht nichts, 2011); Трактат о дужности (Von der Pflicht - eine Betrachtung, 2021).

                    Харалд Велцер (рођен 1958. у Хановеру) је социолог и социјални психолог са фокусом на топос жртве, од жртви нацистичког прогона и психолошког бремена код потомака убијених и убица, до природе и климе као жртви људског фактора. У књизи Злочинци. Како од сасвим нормалних људи постају масовне убице (Täter. Wie aus ganz normalen Menschen Massenmörder werden, 2005) Велцер наставља путем Хане Арент. Некад се игра појмовима као у Некрологу себи самом. О култури предаје (Nachruf auf mich selbst. Die Kultur des Aufhörens, 2021); некад је ироничан, као са Глатком диктатуром (Die smarte Diktatur. Der Angriff auf unsere Freiheit, 2016).

                    Сада су Прехт и Велцер заједнички написали књигу о драматичним променама у великим немачким медијима под утицајем рата у Украјини. И за то кажњени подсмехом новинарске сцене.

                    У популарном talk-show Маркуса Ланца на ЗДФ-у (29. септембра) Прехт и Велцер су добили прегршт презирних гримаса од „Алфе" Меланије Аман, шефице берлинске редакције Шпигла и игнорантског смеха Робина појма-немам-шта-ми-замерате Александра, заменика главног уредника Ди Wелта.   

                    Аутори храбро доносе закључке без репрезентативне снаге, тврде Аман (рођен 1978. у Бону) и Александер (рођен 1975. у Есену). Написали су брзу, неуредну књигу у којој им се привиђа радикална промена односа утицаја и моћи између политике и медија. 

                    Структурна промена јавности?

                    То је грм у коме лежи зец. То је рана у коју се гура прст. Већ нешто више од две деценије, барем од бомбардовања Србије 1999, свугде где влада немачка реч, шири се питање: да ли актуелне промене јавне сфере, пре свега под утицајем друштвених мрежа, добацују до квалификације нових „структурних промена"? Да ли су промене површинске или дубинске; декоративна козметика, ботокс, или пуна пластична операција? Социолошки речено: да ли су на делу промене у систему јавне комуникације, или промена система јавне комуникације?

                    Структурална трансформација јавне сфере је термин скован од Јиргена Хабермаса („Strukturwandel der Öffentlichkeit", 1962) за историјску еволуцију раздвајања јавног и приватног у модерним друштвима. Хабермасова књига је постала медијска библија не само у Европи и преко Атлантика, већ и код комунистичких интелектуалаца либералнијег типа, у Југославији такође. Као марксиста, адорновац и, мора се рећи, сањар-диктатор, Хабермас је критиковао демократију капиталистичког и јединог постојећег типа, тако што је тражио да се политичка и државна моћ повуче из јавног дискурса.

                    По систему, људи ће сами, кад им систем не виси над главом, у простору без диктата („im herrschaftsfreien Raum") створити слободне медије, однеговати културу јавне дебате и конфликта у којима увек побеђује боља идеја, чим по дефиницији рационални учесници примете шта је добро за њих и за колектив, што дође на исто.

                    Томас Мор на чају код Баба Јаге

                    За реалисте је концепт још онда звучао као политичка утопија у трансформацији ка некој од мрачнијих бајки. Као да је Томас Мор свратио на чај код Баба Јаге. Али у једној ствари је Хабермас био у праву кад је предвидео стварање јавног комуникативног простора из кога ће бити избачена организована политичка моћ. Да, тај простор је настао са друштвеним мрежама и под њиховим утицајем, то је истина, али се врло брзо претворио у пародију слободне речи, а не ареал цивилизоване размене мишљења.

                    Сад је питање: да ли се структура јавне речи у европским друштвима уопште, у Немачкој и Аустрији конкретно, поново радикално променила последње две деценије? Не СА друштвеним медијима, већ ЗБОГ друштвених медија. Не у ширину, као додатна информативна понуда, већ у дубину, структурно, преузимањем комуникативних форми из друштвених медија: искључивости, агресије, лапидарности, дисциплиновања, претњи, мржње, уцене и котерија с насилним потенцијалом.

                    Питање није да ли су медији слободни, јер никад нису били слободнији него сада. Ко год каже да нису, брка две ствари - слободу да се нешто каже и одговорност за оно што се каже.

                    Књига Четврта власт је толико нова да није преведена ни на енглески, још мање на српски. Уз то, и наслов иде контра српском идиому где се за „четврту власт" употребљава фраза „седма сила", на руском, на пример, „шеста држава", иако увек значи једно исто - медије, медијске људе, новинаре и коментаторе.

                    Свеједно су главне поруке лако разумљиве за све пасиониране кориснике јавних медија, јер је по Прехту и Велцеру политичка власт а) идеолошки испражњена и због тога слаба; б) лута около због недостатка јасног смера и ц) иде по легитимацију код великих медија и њихових главних opinion makera, то јест алфа-коментатора.

                    Са своје стране, јавни медији су се а) прогласили морализујућом не информативном инстанцом; б) постали неизабрани политички актери; ц) трансформисали се у диктаторе НАД државним политичарима који верују, или им је тако лакше, да слушају vox populi кад конзумирају медије и д) ово је сад интерпретација, али сасвим у контексту књиге, да су алфа-новинари претворили редакције у војне штабове за ратне операције против Москве.

                    Под бљеском атомске бомбе нестају нијансе     

                    У емисију код Ланца гости су стигли као два тима. Прехт и Велцер као ауторски тим, Аман и Александер као интересни тим. Разговор је био мучан, пун слабо прикривене агресије Аманове и комедијанства од Александера. То се још и могло разумети као динамични додатак за подизање квоте гледаности.

                    Проблем је био да интересни тим ни једног јединог тренутка није изгледао као да разуме шта говори ауторски тим. Ствар је пала већ на нивоу елементарне комуникације.

                    Тачке разлаза: Прехт и Велцер су написали књигу о тренду који се рађа и који сада са ратом у Украјини добија тако јасне обрисе да га је немогуће игнорисати или заменити за нешто друго. Написали су књигу користећи се квалитативним методама. Оне користе појединачне, упечатљиве, бремените, буквално „трудне" примере који носе будућност у себи док је једног момента не породе као већ формирану, с главом, репом и роговима.

                    Аманова и Александер су се жалили да примери нису довољно репрезентативни, јер у књизи недостају квантитативна истраживања о томе да ли немачки медији заиста неодговорно гурају Шолца у рат с Русијом. Недостаје ослонац на шира квантитативно подупрта истраживања о томе да ли велики медији приморавају, гурају, уцењују неодлучног канцелара-колебљивца да преломи и уђе у војни сукоб с Москвом, најпре преко испорука тешког наоружања, а онда до краја, по потреби, видећемо.

                    Као објашњење се овде може рећи да постоје друштвена истраживања на бази тријангулације/комбинације метода. Рецимо, подаци се скупе и обраде квантитативно, статистички, а резултати се онда читају кроз неку од интерпретативних парадигми феноменологије, симболичког интеракционизма, објективне херменеутике, системске анализе... Дуг је низ квалитативних метода које се уздижу с такве подлоге. Најчешће ипак свако остаје у свом дворишту - статистичари у бројевима који осигуравају репрезентативност; они други из интерпретативне парадигме у кључним, граничним, „трудним" примерима који у обрисима показује ствари које долазе.

                    Кад је новинару прекомпликовано да разуме

                    Конкретан неспоразум: Твитер. Прехтова и Велцерова теза је да су велики медији до моћи над политичарима дошли тако да су усвојили и применили горе побројане технике друштвених медија, као искључивост, агресију, претњу, моралну уцену и слично. Аманова је на то узвратила експозеом да су Twiter & co „ту, шта да се ради", да „ми не можемо да их игноришемо", па их стога велики медији користе као „сирови материјал".

                    Ту су као Хималаји, немогуће их је заобићи, најбоље је да се на њих попнеш.

                    Онда Прехт каже: не, не, није ствар у садржају твитова политичких цвркута, већ да велики медији ПРЕУЗИМАЈУ структурне елементе с те стране. Аманова на то настави да је систем Твитер битан јер га користи млада генерација.

                    Једног тренутка се Прехт нагнуо ка Амановој и изговорио реченицу коју је свака жена барем пет пута у животу рекла свом мужу: „Ја сам мислио да ми контрирате намерно, из чистог ината, али ми је сад јасно да ви појма немате шта ја уопште кажем!"

                    „Ваљда је прекомпликовано за мене", стигао је саркастични одговор Аманове, након чега се Прехт искључио из даље дискусије.

                    Једнаку неспособност да се од појединачног закорачи ка посебном је показивао и Александер из Велта, иако он с више лаког духа. Не стоји Прехт-Велцер теза да су новинари постали политички актери. Они су, као и раније, посматрачи са обавезом да представљају све богатство различитих мишљења у јавности.

                    На то је Велцер из унутрашњег џепа извадио папирић са цитатима из Александерове књиге Губитак моћи: Крај Меркелове и драма немачке политике (Machtverfall: Merkels Ende und das Drama der deutschen Politik, 2021) у којима се Александер хвали како су га у кључним моментима 2018, са „arcanuma", илити затвореног састанака партијског и државног вођства, неки учесници тајно снабдевали твитовима, тако да је у реалном времену знао шта се унутра збива. На то је Александер одмах објављивао своје твитове, које су онда учесници са  затвореног састанка читали као непосредни „vox populi" и сходно томе прилагођавали своје потезе. Унутар секунди, политика је хранила изабраног новинара, свако свог, и паралелно се адаптирала према његовој/њеној реакцији.

                    Уз кобасице, лежерно на „Wurstelstandu", Робин Александер је, без парламентарних избора, без демократске легитимације, суделовао у креирању партијске и државне политике. Пазите, то је ситуација коју је Александер као „духовиту" описао у својој књизи, не коју му неко импутира.

                    „Ви сте у тој ситуацији били актер, не новинар", каже му Велцер.

                    „Нисам, ја сам био посматрач", одговара Александер.

                    „Ако је ваше писање у том моменту утицало на ток ствари, онда сте били актер, не посматрач. Осим ако не мислите на кобасицу", одговара Велцер, док Прехт гледа у страну и чека да се емисија заврши.   

                    „Није баш да се они мене толико боје", лаконски одговара Александер. „Они", или велика државна политика.

                    Па зашто онда то кажете....? Ја то никад нисам рекао!

                    Идемо из почетка. 

                    Да ли је бољи рат из намере или неспоразума?          

                    После ове књиге, Прехт и Велцер су оптужени да гризу руку која их храни, а то су велики медији и алфа новинари у њима. Поготову је Прехт, као славнији, изложен твитовима Алфи да су га медији „створили", а сад им он враћа злим, блатећи их да морално уцењују националну политику и гурају је у рат с Москвом.

                    Да нечег има у тим аргументима, о томе се и не разговара. Да је вероватан допринос медија Прехтововом успону углавном у томе да су из непажње пропустили да га сасеку као „кловна" на почетку каријере, то се исто не спомиње.

                    Небитан је и аргуменат Прехта и Велцера да су прва испитивања јавног мњења у Немачкој пролетос показивала 45 одсто за испоруке тешког оружја Украјини, 45 одсто против; статистика коју су велики медији у наставку замаглили и претворили у моралну уцену власти у корист ратне опције. Тај аргуменат „Алфе" истина чују, али не разумеју, што је симптом који ће први препознати геријатри.  

                    Тренд који двојица аутора описују у својој књизи иде даље, несхваћен, непрепознат, непостојећи.  

                    Ако се он настави, Немци ће, и с њима и сви остали Европљани, имати само једну дилему: Хоће ли у рат с Русима ући намерно или случајно? Као Алфе или као овце?

                     

                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Друштво
                    Mрачно постапокалиптично огледало: Боља будућност је прошла
                    Пише:  Саша Марковић
                    Mрачно постапокалиптично огледало: Боља будућност је прошла
                    Економске последице пандемије психичких поремећаја: Колико кошта лечење менталних болести
                    Пише:  Горан Николић
                    Економске последице пандемије психичких поремећаја: Колико кошта лечење менталних болести
                    Слон Бранка Милановића у светској и српској стакларској радњи: Дневна политика као обрачунска јединица
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Слон Бранка Милановића у светској и српској стакларској радњи: Дневна политика као обрачунска јединица
                    Ратови из обести на планети досаде: Пензионерска забава још траје
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Ратови из обести на планети досаде: Пензионерска забава још траје
                    Економија
                    Поруке са самита БРИКС-а у Рио де Жанеиру и Трампове претње, царине и рачунице: Два глобална поретка
                    Пише:  Горан Николић
                    Поруке са самита БРИКС-а у Рио де Жанеиру и Трампове претње, царине и рачунице: Два глобална поретка
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Пише:  Горан Николић
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Свет
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Пише:  Саша Марковић
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Култура
                    Пољска у Андрићевом срцу: Мирно београдско поподне са Шимборском и Вајдин филм о травничком слону Филу
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Пољска у Андрићевом срцу: Мирно београдско поподне са Шимборском и Вајдин филм о травничком слону Филу
                    Сећање на Стојана Ћелића: Насмешен и ћутљив, позитиван, ненаметљив, импозантан
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Сећање на Стојана Ћелића: Насмешен и ћутљив, позитиван, ненаметљив, импозантан
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Пише:  Дејан Новачић
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Историја
                    Јермени у Србији: Дуга заједничка историја и њени ишчезли трагови
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Јермени у Србији: Дуга заједничка историја и њени ишчезли трагови
                    Животни пут Саве Владиславића Рагузинског: Зашто је Вивалди посветио оперу дубровачком грофу из Херцеговине
                    Пише:  Стеван Костић
                    Животни пут Саве Владиславића Рагузинског: Зашто је Вивалди посветио оперу дубровачком грофу из Херцеговине
                    Номонхан, 1939: Четворомесечни рат између великих сила за који никада нисте чули
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Номонхан, 1939: Четворомесечни рат између великих сила за који никада нисте чули
                    Кад су прота, имам и свећеник чували народ од зла: Примери чојства из историје јадранског града Бара
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Кад су прота, имам и свећеник чували народ од зла: Примери чојства из историје јадранског града Бара
                    Музика
                    Филмски јунаци и стварни одметници за истим столом у пограничној кантини на новој плочи Џејмса Макмартрија
                    Пише:  Жикица Симић
                    Филмски јунаци и стварни одметници за истим столом у пограничној кантини на новој плочи Џејмса Макмартрија
                    Дуго путовање накрај париске ноћи: Последњи дани Џима Морисона
                    Пише:  Бранислав Ђорђевић
                    Дуго путовање накрај париске ноћи: Последњи дани Џима Морисона
                    Прича о Предрагу Гојковићу Цунету: „Јаничар“ је песма о свим Србијама
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Прича о Предрагу Гојковићу Цунету: „Јаничар“ је песма о свим Србијама
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Пише:  Драган Амброзић
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Спорт
                    Сећање на Веру Николић: Једина српска светска рекордерка
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Веру Николић: Једина српска светска рекордерка
                    На крају првог клупског Mундијала: Фудбал од Сандра Пертинија до Доналда Трампа
                    Пише:  Вуле Журић
                    На крају првог клупског Mундијала: Фудбал од Сандра Пертинија до Доналда Трампа
                    Први страни фудбалер у најбољој енглеској лиги: Блистави тренуци у каријери Ивана Голца
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Први страни фудбалер у најбољој енглеској лиги: Блистави тренуци у каријери Ивана Голца
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Пише:  Иван Радовановић
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Лектира
                    Троје од Шотриних 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић и Милена Дравић
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Троје од Шотриних 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић и Милена Дравић
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Пише:  Горан Гоцић
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.