OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Роман и филм "Минхен"

                    Невил Чемберлен и Џереми Ајронс у Минхену, на ивици рата: Рафал Саве Ковачевића по Кочи Поповићу и Жигонова одбрана кнеза Павла

                    Читај ми!

                    Пише:  Вуле Журић

                    недеља, 30. јан 2022,  08:33 -> 21:16

                    Док је један од преломних датума новије српске историје, пуч и демонстрације у Београду 27. марта 1941, последњи пут уметнички релевантно обрађен пре више од четрдесет година, када је у продукцији ТВ Београд реализована серија Саве Мрмка "Слом 1941", карактер Чемберленове улоге у догађајима који су претходили избијању Другог светског рата ових дана је поново у центру пажње захваљујући Нетфликсовом филму "Минхен - на ивици рата", снимљеном по роману британског писца Роберта Хериса.

                    Да ли се сећате оне чувене сцене из Булајићеве Неретве када Сава Ковачевић ожеже рафалом из пушкомитраљеза по Кочи Поповићу, који се враћа из Коњица, где је као изасланик Врховног штаба учествовао у преговорима са немачким официрима?

                    Не брините, са вашом меморијом је све у реду, јер овде описане кадрове никада нису снимили ни Вељко Булајић, ни Шиба Крвавац, нити било који други југословенски редитељ. Симболичка атрактивност тог тренутка из историје Другог светског рата била је и остала исувише шкакљива да би се на његову екранизацију трошила популарност славних југословенских глумаца.

                    А да је неписани кодекс жанра партизанског филма дозвољавао тематизовање оваквих и сличних сивих епизода из четворогодишње борбе свих наших народа и народности против страних завојевача и домаћих издајника, онда би Саву Ковачевића, као у Делићевој Сутјесци играо Љуба Тадић, док би Кочу Поповића могао да одигра и неки статиста са задатком, јер су овакве сцене и иначе снимане из угла протагонисте који шкиљи преко нишана митраљеске цеви, док је антагониста тек лака мета чије залегање и хватање и најмањег заклона добра музичка тема чини још атрактивнијим.

                    Пошто је овај специфични жанр, сем оним занатским, био строго омеђен и недвосмиленим идеолошким регулама, сцена у којој Сава Ковачевић (који ће тог истог лета погинути на Сутјесци), љут због прагматичности својих надређених, пуца на Кочу Поповића (који ће тог истог лета, игноришући наређење Врховног штаба, успети да се пробије из непријатељског обруча на Сутјесци) никада није снимљена, баш као што, за сада, немамо приповетку или роман о Мартовским преговорима.

                    Вођени последњих дана зиме и првих дана пролећа 1943, преговори у Загребу између представника народноослободилачке војске и Вермахта били су директан наставак поменутог првог оствареног контакта зараћених страна у Коњицу. Партизанску делегацију чинили су Коча Поповић, Владимир Велебит и Милован Ђилас. За време боравка у главном граду НДХ, кажу, Коча Поповић је одлазио у биоскоп, Велебит је боравио у стану својих родитеља, док је Ђилас успео да обнови једну предратну сентименталну везу (не мисли се на Мирослава Крлежу!). Ову готово надреалну сезону мира у Аграму прекинуо је лично Адолф Хитлер, који је својим официрима наредио моментано прекидање свих даљих преговора са „бандитима".

                    Тиме су створени услови за измаштавање Валтера, Прлета, Тихог и свих осталих суперхероја југословенске поп-културе. Али, чак и да су ови преговори уродили било каквим плодом, генерације југословенске омладине тешко да би могле бити васпитаване на слици Коче Поповића који у пратњи немачких војника седи у тами загребачког биоскопа.

                    Уместо ове малограђанске жанр-слике, у нашу антифашистичку с(а)вест заувек се урезала сцена из Булајићеве Козаре у којој Бата Живојиновић, сакривен у мишију рупу, голим дланом пркоси оштрици шиљка фашистичке мрачне силе, успевајући да спасе своју ћеркицу, која само што је остала без мајке! 

                    Лист на ветру и мотор са приколицом

                    И заиста, ратове двадесетог века памтимо најпре по сликама. Човек не мора да зна ништа о узроцима и последицама Првог светског рата, о генези политичких борби које су довеле до избијања Шпанског грађанског рата, о укупном броју жртава палих током Другог светског рата, или о разлозима због којих је САД-у требало толико дуго да напусте Вијетнам, а да опет буде у праву када каже да врло добро зна о чему говоримо када говоримо о рату. Довољно је видети фотографије „солунца" Драгутина Матића - Ока соколовог, „Смрт републиканског борца" Роберта Капе, „Чеславу Квоку" Вилхелма Брасеа или „Напалм девојчицу" Ника Ута, па осетити сву драматику и ужасе које са собом доноси ратни вихор.

                    Ипак, једна од најчувенијих фотографија од којих је саздано колективно фотографско сећање човечанства на Други светски рат снимљена је непуних годину дана пре него што је Немачка напала Пољску.

                    На њој се налази британски премијер Невил Чемберлен и маше папиром који је неколико сати раније потписао са вођом немачког Рајха што је, према речима председника владе Њеног величанства, требало да представља гаранцију за дугорочни мир.

                    Један други предратни призор ухваћен оком камере својом енергијом готово да „гарантује" почетак рата у Југославији.

                    Реч је о чувеној фотографији снимљеној током демонстрација одржаних у Београду 27. марта 1941. године на којој скоро можемо и да чујемо како три мушкарца на мотору с приколицом узвикују пароле „Боље гроб него роб!" и „Боље рат него пакт!"

                    Препуњене историјским контекстима о којима историчари и други истраживачи још увек нису дали своју последњу реч, обе фотографије не престају да зраче својеврсном потребом да буду фикционализоване.

                    И док је један од преломних датума новије српске историје последњи пут уметнички релевантно обрађен још пре више од четрдесет година, у време СФРЈ, када је у продукцији ТВ Београд реализована троделна серија Саве Мрмка „Слом 1941", која је рађена по истоименом драмском предлошку Свете Лукића, карактер Чемберленове улоге у догађајима који су претходили избијању Другог светског рата ових дана је поново у центру пажње захваљујући Нетфликсовом филму Минхен - на ивици рата, снимљеном по роману британског писца Роберта Хериса. 

                    Минхенска конференција у књижевности...

                    Ако размишљања појединих савремених научника о карактеру данашњег поимања саме сржи историјске науке преточимо у тврдњу да историју више не пишу победници, него они који умеју добро да пишу, онда бисмо без имало оклевања могли да кажемо како су романи Роберта Хериса својеврсни уџбеници.

                    Најбољи пример овог готово савршеног споја научне озбиљности и приповедачког умећа јесте управо Херисов роман Минхен, изашао 2017, да би га код нас, у преводу Николе Пајванчића објавила београдска „Лагуна" две године касније.

                    Књига се бави врхунцем политичке кризе у Европи настале Хитлеровом решеношћу да, након анексије Аустрије, под окриље Трећег рајха стави и судетску област, која је после Првог светског рата припала новоформираној Чехословачкој. И док је Аустрија покорена без испаљеног метка, Чехословачка је намеравала да се брани, уздајући се у споразуме које је имала са Француском и Великом Британијом. За рат, међутим, војнички нису спремни ни Велика Британија, ни Немачка. И док Чемберлена о лошој опремљености ратне авијације и морнарице информишу његови министри, неки од водећих немачких генерала спремни су да евентулани поновни пораз на војничком пољу спрече ковањем завере против Хитлера.

                    Херис је за роман посвећен догађајима који су се одвијали непосредно пре одржавања и током самога трајања Минхенске конференције крајем септембра 1938. године, грађу прикупљао скоро пуних тридесет година. У причи о данима у којима су вођени мировни преговори који ће тек одложити почетак Другог светског рата, Хериса су пре свега интересовали улога и личност тадашњег британског премијера Невила Чемберлена, о коме је пре свега британска, а потом и светска јавност, до данас задржала искључиво негативан став.

                    „Садашњост сваке државе обликује тумачење њене прошлости", рекао је Херис поводом недавне премијере филма снимљеног по његовом роману. „Постоји јасна слика овога острва остављеног од свих, слабог, без икакве одбране, које је успело некако да се пресабере захваљујући искључиво својој снажној вољи. Па, ништа од тога није баш сасвим тачно. А Чемберлен је за мене трагични херој. Он не успева, али има нечега достојанственог у том покушају - ничега бедног, како се о томе редовно писало."

                    Чемберлен у датим историјским околностима судетске кризе заиста и јесте у средишту Херисове приповедачке пажње, иако су главни јунаци Минхена плод пишчеве маште.

                    Младог Енглеза и младога Немца, некадашње пријатеље са Оксфорда, судетска криза затиче на чиновничким местима близу Чемберлену и Хитлеру. Млади Немац уједно је и део групе састављене од државних службеника и војних старешина која по сваку цену намерава да заустави Хитлерове освајачке намере. Он долази у посед документа који доказује Хитлерове крајње намере и добија задатак да се током трајања Минхенске конференције по сваку цену нађе са својим некадашњим британским колегом, не би ли на време о томе обавестили Чемберлена.

                    Задовољавајући сва правила жанра историјског трилера, зналачки градећи напетост тако што све брже одвијање историјских догађаја прекида кратким излетима у безбрижнију студентску прошлост два главна јунака, Херис пажљивијем и знатижељнијем читаоцу пружа јединствену прилику да проникне у саму срж шекспиријанске историјске драме у којој се нашао Чемберлен.

                    Портретишући га очима младог и даровитог оксфордског ђака, Херис посеже за оном преко потребном крајњом субјективношћу без које нема књижевне истине. Као колатерални ћар оваквог поступка израња сва она империјална деликатност британског парламентарног система чија чак претерана посвећеност форми заправо представља његову суштину.

                     ... И на филму

                    Готово ничега од свега наведеног нема у филму који је у Нетфликсовој продукцији режирао немачки редитељ Кристијан Швочов, а у коме улогу Невила Чемберлена тумачи Херисов добар пријатељ Џереми Ајронс. Иако је и сâм аутор размишљао о екранизацији свога романа и пре него што га је уопште објавио, па се његов литерарни предложак ритмом догађаја и визуелношћу створеног књижевног света напросто нуди филмској монтажи и кадрирању, филм Минхен - на ивици рата не добацује даље од јефтине, збрзане продукције чији је једини циљ да забави.

                    Чини се да би било много плодотворније да је од романа Минхен направљена краћа серија, јер би у њој онда било довољно места за драматизацију свих оних ситних детаља у којима и лежи Херисово приповедачко мајсторство.

                    Овако су гледаоци лишени неколико битних епизода, међу којима се издавајају сјајно дочаран лет авионом, те начин на који су и Немци и Британци третирали чланове чешке делегације, који су за време трајања конференције били заточени у соби хотела у коме је била смештена и британска делегација.

                    Такав површни приступ у екранизцији вишеслојног Херисовог текста чак је успео донекле да поништи и сву раскош Ајронсовог глумачког мајсторства. Па ипак, његов Чемберлен брани наведене Херисове речи о човеку од крви и меса који се суочио са Хитлеровим поимањем вођења међународне политике и који је из те борбе изашао као поражен, али ни у ком случају као понижен и исмејан.

                    Много горе по филм показала се одлука продукције да Хитлера глуми Урлих Матес, који је раније играо Гебелса у филму Хитлер, последњи дани, а да се у улози немачке девојке Лене, која постаје једна од бројних жртава насилног нацистичког режима, нађе Лив Лиза Фрис, коју памтимо по улози Шарлоте Ритер у серији Вавилон Берлин. Матес као да је све време глумио Гебелса који се маскирао у Хитлера, док је Фрисова и даље била једна те иста Шарлота.

                    Домаћа екранизација домаће историје

                    Чемберлен је место британског премијера уступио Винстону Черчилу у мају 1940. године, и није био међу живима када су 27. марта 1941. избиле велике демонстрације након што је Југославија два дана раније приступила Тројном пакту.

                    О узроцима и последицама ових демонстрација написано је много историјских радова и већина истраживача се слаже како је у овим догађајима своје прсте била уплела британска обавештајна служба. Било како било, војни пуч, немачки напад на Југославију, подизање устанка, грађански рат и стварање социјалистичке републике на тлу Краљевине Југославије учинили су да једна наша историјска личност доживи Чемберленову судбину.

                    Реч је о кнезу Павлу Карађорђевићу, кога Херис на једном месту чак и помиње у роману Минхен, али не у политичком контексту. А управо је незавидна политичка позиција у којој се овај љубитељ уметности нашао почетком Другог светског рата утицала на то да га ни више од осамдесет година након одласка у прогонство „не жели" ниједна од овдашњих историчарских струја.

                    За разлику од Чемберлена, кнез Павле је имао среће и са књижевном и са филмском фикционализацијом. Његов трагични историјски усуд успешно је оживљен у драми Слободана Селенића Кнез Павле, која је и извођена на сцени Југословенског драмског позоришта са Ирфаном Менсуром у насловној улози. А бесмртним га је учинио Стево Жигон у већ помињаној троделној ТВ серији Слом 1941.

                    Иако је у драмском предлошку Свете Лукића и редитељском виђењу Саве Мрмка улога кнеза Павла тек једна од епизода, јер је главни јунак ове идеолошки строго контролисане филмске приче управо сâм 27. март, Стево Жигон је од тек неколико реплика у тек неколико сцена у којима се појављује успео да створи личност коју ће при сваком гледању моћи да разуме свако ко то заиста и жели.

                    Један његов уздах у троделној ТВ серији Слом 1941 вреди више од целог Нетфликсовог филма Минхен - на ивици рата.

                    Имајући у виду Роберта Хериса, имаћемо, дакле, још много тога да научимо од Енглеза, али поредећи Стеву Жигона у улози кнеза Павла и Џеремија Ајронса у улози Невила Чемберлена, имали су и они шта да науче од нас.

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Пише:  владика Јован Ћулибрк
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Дуга новопазарске гравитације: Родно место Гримизне вештице у харвардском гусларском архиву и роману Томаса Пинчона
                    Економија
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Пише:  Горан Николић
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Свет
                    Економско успоравање Русије: Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Пише:  Горан Николић
                    Економско успоравање Русије:  Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Поглед на свет: Која је цена незнања и равнодушности
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Поглед на свет: Која је цена незнања и равнодушности
                    Култура
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    „Ролербол“, филм који је пре пола века потказао данашњи поредак ствари: Призивање олује
                    Пише:  Драган Амброзић
                    „Ролербол“, филм који је пре пола века потказао данашњи поредак ствари: Призивање олује
                    Историја
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Дванаестогодишњи пакао Трећег рајха: Последњи дани нацистичког царства и Гебелсова визија Европе у 21. веку
                    Пише:  Момчило Б. Ђорђевић
                    Дванаестогодишњи пакао Трећег рајха: Последњи дани нацистичког царства  и Гебелсова визија Европе у 21. веку
                    Музика
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Срећан ти и овај рођендан, Бобе!
                    Пише:  Милош Војиновић
                    Срећан ти и овај рођендан, Бобе!
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Спорт
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Сећање на Мундијал 1950: Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Мундијал 1950:  Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Зрењанин као чудо за Гиниса: Девет капитена државних репрезентација из града са 90.000 становника
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Зрењанин као чудо за Гиниса: Девет капитена државних репрезентација из града са 90.000 становника
                    Необична каријера Перице Раденковића: Голман и певач кога су волели Ангела Меркел и Франц Бекенбауер
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Необична каријера Перице Раденковића: Голман и певач кога су волели Ангела Меркел  и Франц Бекенбауер
                    Лектира
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Пише:  Михаило Петровић Алас
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Пише:  Д. Грејем Барнет
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Пише:  АНТИФАШИСТИЧКО ВИЈЕЋЕ НАРОДНОГ ОСЛОБОЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Пише:  Жан-Мишел Палмије
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.