OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    ПОВОДОМ 30. ГОДИШЊИЦЕ ФИЛМА „UNFORGIVEN”

                    Неопростиво: Најбољи филм Клинта Иствуда štampaj

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    четвртак, 28. апр 2022,  08:42 -> 10:17

                    У тренутку када Иствуд снима „Unforgiven“, вестерн као жанр постоји деценијама. Филмови Серђа Леонеа, Теда Поста и Дона Сигела створили су одавно архетип иствудовског вестерн хероја, „непознатог заштитника“. Он је далеко од једнозначног позитивца, још даље од свеца, али његова психологија остаје невидљива: тај „непознати заштитник“ као лик остаје дводимензионалан. Све до Вилијама Манија.

                    Прво издање свог кратког романа Град од стакла, који ће касније постати уводни део култне Њујоршке трилогије, Пол Остер је објавио 1985. Шеснаест година раније, 1969. дакле, Рос Мекдоналд је објавио Опроштајни поглед, тачније The Goodbye Look, роман који је за многе озбиљне фанове ноара био свевременски врхунац жанра.

                    Већ и насловом, Мекдоналд се овде скоро непристојно самосвесно наслања на Чендлеров Дуги опроштај, тачније The Long Goodbye, у то време већ легендарни класик (изворно из 1953). Шеснаест година је требало Мекдоналду да изварира Чендлера, а онда је шеснaест година требало Остеру да изварира цео жанр.

                    Одметника Џозија Велса Клинт Иствуд је снимио 1976. После шеснаест година је исти човек направио вестерн варијанту Града од стакла, филм Unforgiven. Шеснаест година пре Џозија Вeлса, Џон Вејн је режирао Аламо, глумећи у истом филму такође и главну улогу, све оно што ће Клинт Иствуд направити шеснаест година касније у Одметнику Џозију Велсу, као и још шеснаест година касније у филму Unforgiven.

                    Књижевност је друкчија од филма између осталог и по томе што јој је лакше да буде аутореференцијална. Град од стакла се на много нивоу игра мета-ноар романа, али врхунац је ипак у оном поглављу где се на скоро есејистички начин разглаба о Дон Кихоту. Не каже ту Остер експлицитно како жели да његов Град од стакла за ноар кримиће буде оно што је Дон Кихот постао за витешке романе, али то ипак врло убедљиво сугерише.

                    Непознати заштитник

                    На трагу такве убедљиве сугестије је и Клинт Иствуд, дословно од самог почетка филма Unforgiven. Филм заправо почиње необично литерарно: лирским текстом уз музичку позадину. У тексту се приповеда о младој жени која је умрла од великих богиња 1878, неколико година након што се удала за Вилијама Манија, познатог разбојника и убицу, човека чија је опака и неумерена ћуд била злогласна. Филм који следи даје заправо одговор зашто се ова жена, која није била лишена могућности избора, ипак удала за тог човека „опаке и неумерене ћуди".

                    У тренутку кад Иствуд снима Unforgiven, вестерн као жанр постоји деценијама. У тај већ практично класични жанр, Иствуд се најпре уписао као глумац, а затим и као режисер, односно истовремено режисер и глумац. Филмови Серђа Леонеа, Теда Поста и Дона Сигела створили су архетип иствудовског вестерн хероја, „непознатог заштитника" (да се позовем на стари некадашњи српскохрватски превод наслова филма High Plains Drifter из 1973, првог вестерна и другог по реду дугометражног филма уопште који Иствуд потписује као режисер). Тај „непознати заштитник" далеко је од једнозначног позитивца, још даље од свеца, али његова психологија остаје невидљива; уз ризик да ово звучи мало превише поједностављено: тај „непознати заштитник" као лик остаје дводимензионалан, чак и у својим најуспешнијим „инкарнацијама" попут оне из Одметника Џозија Велса (1976) или Бледог јахача (1985).

                    Седам година након Бледог јахача, Иствуд није режирао вестерне. Режирао је кримиће, ратне и авантуристичке филмове, чак и комедије (Ружичасти кадилак), али вестерне не, све до 1992, све до филма Unforgiven.

                    Црни албум

                    Реч Unforgiven могуће је, наравно, превести са енглеског на неколико начина, а не радим то овде понајпре из два разлога; први и мање важан је моје сећање на време кад сам га први пут гледао, на пиратском ВХС-у, као један од првих новијих филмова које сам уопште гледао изван уређене дистрибуције у уређеној држави, па стога и није било званичног превода наслова. Други разлог је истоимени сингл Металике, са Црног албума објављеног годину дана пре него је премијерно приказан Иствудов Unforgiven.

                    Из данашње перспективе, 1991. је једна од кључних година у историји популарне музике, а Металикин Unforgiven једна је од највећих песама епохе. На помало парадоксалан начин, она жанру „моћне баладе" карактеристичне за тешки метал ради исту ствар коју је Иствуд својим филмом урадио вестерну: доводи га, наиме, до његових крајњих консеквенци после којих више ништа не остаје исто.

                    То се види и из наоко потпуно друкчијих реакција на огромни успех властитих Unforgivenа. Металика после покушава да понови тај успех радећи ствар атипичну за популарну музику, а уобичајену у Холивуду - снима „наставке" песме, буквално наставке, Unforgiven II (1997) и Unforgiven III (2008). Иствуд пак, што је дотад изгледало немогуће, потпуно одустаје од вестерна као жанра - одбацујући, дакле, жанр који га је дефинисао - и поштује то скоро пуних тридесет година, све до прошле године, све до филма Cry Macho, који је опет до те мере аутопародичан да заправо подебљава одустајење од вестерна које је донео Unforgiven. 

                    Варљива јасноћа

                    Синопсис филма Unforgiven је варљиво једноставан. Проститутке из јавне куће одлуче да унајме два-три револвераша да изврше одмазду над каубојима који су унаказили једну њихову колегиницу.

                    Некадашњи разбојник и убица Вилијам Мани је удовац који поштеним радом на фарми покушава да одхрани своју децу. Његовом пријатељу Неду Логану (глуми га Морган Фримен) се понуда ових проститутки доима као релативно једноставан начин да се заради неки новац. Он Манију нуди „партнерство" које овај испрва одбија. Касније се, међутим, предомисли и ипак пође с њим.

                    Однос Манија и Логана је понешто архетипски. На први поглед, Манију се њихов некадашњи живот истински згадио, док га Логан донекле романтизује. Кад, међутим, како се то каже, „дође стани-па'ни", Мани остаје веран старом систему вредности, а Логан одустаје.

                    Логану то ипак неће спасити живот. Шериф Мали Бил у генијалном тумачењу Џина Хекмена ће га убити, а док га буде понижавао потенцираће његово пријатељство с Манијем, „убицом жена и деце".

                    Једна од проститутки препричаће тај догађај самом Манију. Сцена је антологијска. Пола филма је већ прошло, а кључни лајтмотив је Манијево одбијање конзумирања алкохолних пића у свакој могућој ситуацији. Током овог препричавања, међутим, Мани отвара флашу с вискијем и испија неколико гутљаја док слуша реплике које га боле као да му се олово у живо месо забија.

                    Непосредно пре те сцене, Мани и његов млади пратилац, Скофилд Кид (игра га Џејмз Вулвет) убили су каубоје за којим су проститутке расписале потерницу. Кид, који је дотад глумио искусног разбојника, у пијанству признаје да никада пре никога није убио. Мани каже да је убити некога вражије искуство, да му тиме одузмеш све што има и све што би икада могао стећи.

                    Вест да је Нед убијен само додатно учвршћује Кидово одустајање од сна да буде славни револвераш. Он одлази својим путем, а Мани га испраћа као у парафрази оне анегдоте кад млади писац од Андреа Жида тражи савет да ли треба да настави да се бави писањем, пошто има аргументе и за и против, а Жид му каже да му је невероватно да неко жели да буде писац ако има апсолутно икакву стварну прилику да то не буде.

                    Ако икако можеш да не будеш убица, разбојник и револвераш, немој то бити, као да остарели Вилијам Мани поручује младићу док овај одлази. Сам Мани, међутим, нема избора. Вероватно га никад није ни имао.

                    И Мани затим полази на свој осветнички поход. То финале филма се по својој акционој вештини, по окрутности и цинизму, по катарзи освете, не разликује од типичних сродних секвенци из претходних Иствудових вестерн филмова, од оних које је режирао до оних најбољих у којима је (само) глумио.

                    На крају, кад побије све које је намерио побити, док киша лије и добује, Мани с пушком излази на чистину и поручује целом граду како, ево, излази, али како ће да убије сваког кога види; а ако се нека џукела усуди да запуца на њега, тога ће не само убити, него ће му убити и жену, све његове пријатеље и на крају ће му запалити кућу.

                    Стотину и кусур година касније, Хашки трибунал ће такву праксу дефинисати као „прекомерну употребу силе у самоодбрани".

                    Порука за град 

                    Упркос претњи, ризик је огроман. Али то је опет миг легенди из зачетка жанра; кажу да је Били д Кид након што је убио шефа неке разбојничке банде, док су сви његови ортаци још били живи, донео врећу за спавање усред салуна, па је легао да спава у соби пуној људи који су имали разлога да га убију, те да је спавао дубоким сном целу ноћ, а нико није имао петљу да било шта покуша.

                    Након што узјаше коња, Мани има још поруку за цео град. Треба да му достојно сахране пријатеља и да нипошто никад више не унаказе ниједну курву, а ако се тога не буду држали, вратиће се да их побије све, баш све, до последњег. После тога Вилијам Мани на белом коњу одлази у мрак. Непознати заштитник није више толико непознат.

                    Преостаје само одјавна шпица звана closing credits. Из ње сазнајемо да се Вилијам Мани вратио по своју децу, али да су скупа напустили фарму. Неки су се џамбаси клели да су код Сан Франциска срели неког типа што је био исти он. (Уосталом, Оскар Вајлд некако у исто време пише да свако ко нестане буде виђен у Сан Франциску.) Наводно се обогатио на трговини текстилом.

                    Његовој ташти и даље није било јасно зашто се њена ћерка јединица удала за Вилијама Манија, познатог разбојника и убицу, човека чија је опака и неумерена ћуд била злогласна.

                    Слика тоне у таму док свира инструментал звани „Клаудијина тема". Клаудија Федерс-Мани, тако се звала покојна жена Вилијама Манија. У једном тренутку та музика опасно заличи на интро неке хеви-метал баладе, неке на чијем би се почетку могло рећи:

                    New blood joins this Earth
                    And quickly he's subdued
                    Through constant pained disgrace
                    The young boy learns their rules.

                    Дечак који научи њихова правила постаће човек опаке и неумерене ћуди. 

                     

                     

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Пише:  Иван Радановић
                    „Извори тоталитаризма“ Хане Арент: Где је тоталитаризам данас
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Пише:  Момчило Б. Ђорђевић
                    Расна хигијена и еугеничка истраживања доктора Јозефа Менгелеа: „Анђео смрти“ у белом мантилу
                    Економија
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Свет
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Пише:  Саша Марковић
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Пише:  Момир Турудић
                    Израел против Ирана, сукоб који може да запали планету: Хроника најављеног рата
                    Култура
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Пише:  Дејан Новачић
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Историја
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Пише:  Вуле Журић
                    Наш човек на Колими из књиге Варлама Шаламова: Прича о Николи Котуру, осмом секретару СКОЈ-а
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Четири живота Франца Пирца у четири пропале државе: Пилот, падобранац, командант, амбасадор
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Битка на Сутјесци, највећа герилска битка у Другом светском рату: Минут ћутања за мртве и за живе
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Како је радило дипломатско представништво Павелићеве НДХ у Недићевој Србији: Усташки конзул у Београду
                    Музика
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Све је боље што је некад било, а најбоље што никад није било: Врање у песмама Станише Стошића
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Пише:  Драган Амброзић
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Пише:  Жикица Симић
                    Музичка мисија Слаја Стоуна и његове екипе: Ритмови лепше и светлије свакодневице
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Пише:  Жикица Симић
                    Скитница и херој у шљампавом костиму уличног плесача: Прича о песми „Mr. Bojangles“
                    Спорт
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Пише:  Иван Радовановић
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Лектира
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Пише:  Горан Гоцић
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Шта се десило с јунацима серије „Више од игре“ у рату и после њега: Поетични, дивни свет Слободана Стојановића
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.