OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Роберто Савијано на суду

                    Назвати политичара „ђубретом“ је увреда или новинарска критика: Мелони против Савијана

                    Читај ми!

                    Пише:  Франко Белмонте

                    субота, 19. нов 2022,  12:16 -> 14:42

                    Прослављени наполитански писац и новинар Роберто Савијано већ 20 година носи главу у торби, откако је оголио шеме функционисања камористичких кланова, али се због свог језика и пера није замерио само челницима организованог криминала у Напуљу већ и лидерима бројних партија, поготово популистичке и суверенистичке деснице. Сада га је италијанска премијерка Ђорђа Мелони тужила за клевету. Случај Мелони-Савијано представља лакмус папир у коме правцу ће се кретати Италија када су у питању слобода изражавања, слобода медија и оно што је со сваког демократског друштва: право на критику.

                    Где престаје критика а где почиње увреда? Да ли ту границу помера количина власти, пратећи једначину: што више власти то више права на јачу и отворенију критику, укључујући и тешке речи? Одговоре на та питања даће парница између Ђорђе Мелони и Матеа Салвинија, са једне стране, и Роберта Савијана са друге. Суђење чији су актери премијер, вицепремијер и писац почело је ове недеље а следеће рочиште је заказано за 15. децембар.  

                    Подсетимо, пре две године у једној телевизијској емисији Савијано је после приказане трагичне приче о једној мигранткињи која је у метежу спасавања у Медитеранском мору изгубила своје мало дете - спасиоци су успели да га пронађу у мору, али је било касно: плућа малишана су била пуна воде а његово малено тело без живота - назвао Ђорђу Мелони и Матеа Салвинија „ђубрадима" (на италијанском језику је употребио реч „bastardi", буквалан превод би био „копилад", али је на српском веродостојнији превод „ђубрад").

                    Савијано је употребио тешку квалификацију јер су Мелонијева и Салвини већ десет година симболи и барјактари веома ригидне политике према мигрантима који покушавају да стигну у Италију, односно Европу, преко Медитеранског мора, полазећи са обала Туниса и Либије.  

                    Наполитански писац већ 20 година носи главу у торби, од 2006. године има и полицијску заштиту, јер је оголио и документовао у доброј мери кривична дела и шеме функционисања камористичких кланова, посебно такозваних Казалеза. Савијано се због свог језика и пера није замерио само челницима организованог криминала у Напуљу већ и лидерима бројних партија, поготово популистичке и суверенистичке деснице. 

                    У актуелној италијанској влади, поред премијерке Мелони, још двоје министара је тужило Савијана за клевету: вицепремијер Салвини и министар културе Ђенаро Санђулијано, док се Салвини појавио и у поступку Мелонијеве против Савијана као оштећена страна. Лидер Лиге се истакао и иницијативом да укине полицијску заштиту Савијану, када је обављао функцију министра унутрашњих послова.  

                    У италијанској јавности је процурила прича да би Мелони, која је у међувремену постала премијерка, могла да одустане од тужбе, како би избегла веома негативну рекламу имајући у виду да је Савијано планетарно познати писац и новинар. Прва премијерка у италијанској историји носи баласт „грехова" из младости када је гајила симпатије према фашизму и Мусолинију, а налази се у клинчу са партнерима у Паризу и Берлину због забране искрцавања миграната у италијанским лукама са бродова француских и немачких невладиних организација које спасавају људе у Средоземном мору.  

                    Мигранти као политичко оружје 

                    Захваљујући поменутој коинциденцији, парница Мелони-Савијано је добила међународну резонанцу, отварајући нова поглавља у већ бременитим односима најдесније италијанске владе у повести са кључним партнерима у ЕУ. Између осталог и зато што је у западноевропским демократијама готово незамисливо да премијер или председник државе тужи интернационално награђиваног новинара и писца за клевету, или да остане при тужби када преузме функцију шефа владе или државе, као у случају Мелонијеве. 

                    Питање миграната је веома потентно оружје у изборним кампањама и најкраћа пречица за „билдовање" подршке у бирачком телу. Салвини је са Лигом пре три године достигао популарност од 34 одсто захваљујући затварању италијанских лука за бродове са мигрантима, баш као што сада Браћа Италије Мелонијеве, по појединим испитивањима јавног мњења, први пут пребацују 30 одсто подршке међу Италијанима.

                    Проблем је што тај ефекат релативно кратко траје. Чим мигрантски таласи престану да буду тема у медијима и свакодневном животу, са њима нестаје и подршка. Салвини је и то искусио на властитој кожи.  

                    Број миграната-бродоломника које спасу бродови невладиних организација је око десет одсто од укупног броја илегалних миграната који улазе у Италију на годишњем нивоу. Тај податак указује да се ради много више о политичкој манипулацији него алармантном феномену, између осталог  и зато што бродови невладиних организације плове под заставама других чланица ЕУ, углавном Француске, Немачке, Холандије и скандинавских земаља. 

                    Мигранти су моћно политичко средство јер буде најприземнија осећања код дела грађана и представљају гориво за јачање тврдих десничарских покрета. На једној страни у Европи имамо у просеку стару, богату, ситу, комформистичку популацију оријентисану да брани своје привилегије и срећу да се родила на „правој" страни света, а на другој Африканце и Азијате, младе, сиромашне, гладне и спремне на све само да се докопају „европског сна". За суверенисте и популисте идеални амбијент за скупљање јефтиних поена јер имају дежурног „непријатеља" или „опасност" коју могу да извуку из рукава кадгод им затреба.  

                    Право на критику

                    Случај Мелони-Савијано нема само мигрантску кризу као позадину, он представља и лакмус папир у коме правцу има намеру да се креће актуелна владајућа већина у Италији када су у питању слобода изражавања, слобода медија и оно што је со сваког демократског друштва: право на критику.

                    Примера ради, кривична пријава за клевету коју је Мелонијева поднела против Савијана у Француској и Великој Британији би била одбијена у старту и процес никада не би почео. У Пољској Јарослава Качињског или Мађарској Виктора Орбана овакви процеси су били уобичајена појава док сви медији нису стављени под директну или индиректну контролу.

                    Наравно, далеко смо од режима у Русији, Кини или Турској где се новинари убијају, затварају, прогањају и где више не постоји ниједан медиј који није под контролом врха власти, али је све очигледнији тренд наметање неке врсте аутоцензуре, односно лимитирања или чак одустајења од права на критику.

                    Сам Савијано је у интервјуу у истој телевизијској емисији у којој је употребио тешку квалификацију за Мелонијеву и Салвинија објаснио формулу функционисања софистицираног утицаја на новинаре, интелеткуалце, писце, аналитичаре, речју људе који имају и умеју да формулишу критичке ставове:

                    „Шема коју смо видели у тзв. демократурама функционише на следећи начин: изабере се пар важних личности, који уживају одређени углед, кредибилност и препознатљивост у јавној сфери живота, како би могли да послуже свим осталима као пример. Прво се почне са увијеним претњама, па нападима хејтера на друштвеним мрежама, затим са подметањима и прављењу проблема на послу и у свакодневном животу. Након тог следи изолација, мобинг, губитак посла, прихода и нестанак са јавне сцене. Порука је веома јасна. Ко се усуди да критикује бива изложен јавним прозивкама и вербалним увредама и претњама на друштвеним мрежама. Ако је дотична особа део филмске индустрије, за пројекте у којима учествује нема финансирања; ако је писац, нема издавача који би објавио а камоли платио његове књиге, нема позива за гостовања на телевизијама или манифестацијама, а новине или други медији губе оглашиваче. На тај начин, као у оној кинеској пословици коју је користио Мао Цедунг, казниш једног да би васпитао сто, рашириш страх и стрепњу међу свима који имају критички став јер их он води директно у губитак посла, положаја, статуса, стандарда, видљивости. Тако добијеш новинаре, писце, интелектуалце, редитеље, глумце који сами пазе да не кажу нешто што би могло да има призвук критике и да доведе у питање њихове привилегије, статус или комфор", рекао је Савијано. 

                    Италијански писац сматра и да је данашњој политичкој класи у демократским земљама много лакше да ограничава слободу критике и слободу медија из простог разлога што телевизије немају гледаност коју су некада имале, а новине су изгубиле више од две трећине читалаца и зависе од оглашивача који су углавном повезани са светом политике. Могућност манипулације преко друштвених мрежа је застрашујућа јер оне, по својој природи, много су погоднији инструмент за пропаганду и ширење лажних вести него информисања и развијања критичког става према власти, без обзира које боје она била.  

                    Утеривање страха

                    У италијанској судској пракси постоји феномен који се дефинише као „процес за утеривања страха" (azione temeraria), док је у англосаксонском свету реч о акрониму SLAPP (Strategic Lawsuit Against Public Participation):  сви они који су перципирани као опасност или проблем за разноразне центре моћи повлаче се по судницама где им се загорчава животно и празни банковни рачун. 

                    Савијано припада малобројној групи новинара која зарађује довољно новца да може себи да дозволи, без већих проблема, учешће у судским процесима са најбољим правним заступницима  (судски трошкови и адвокатски хонорари износе по неколико хиљада евра а у дужим процесима пар десетина хиљада евра), док већина која зарађује од хиљаду до три хиљаде евра месечно не може себи да дозволи тај луксуз.

                    Иначе, ту имамо парадоксалну ситуацију да на крају много више коштају судски трошкови него изречена санкција. За кривично дело клевете су запрећене новчане казне до 1.032 евра и до годину дана затвора, у који се по правилу не иде јер се све казне затвора на мање од три године, осим у таксативно набројаним случајевима, преиначују у условне казне затвора. 

                    Није случајно да имамо мало истраживачких новинара а још мање квалитетних. Особе које су предмет новинарских истрага или против чијег рада је уперена оштрица критике, туже новинаре без пардона. Чак и када знају да немају никакве шансе да буде покренут кривични поступак а камоли да изађу као победници из процеса. За њих је пар хиљада евра трошкова за покретање процеса практично ништа, док је за новинаре који су често без икакве заштите то мало богатство.

                    Наиме, чак и у случају да судија за прелиминарну истрагу одбаци кривичну пријаву или је архивира, тужени мора да плати део судских трошкова и адвоката, а то кошта, у најбољем случају, око две хиљаде евра, осим ако нема пријатеља адвоката који га заступа „pro bono". Па кад седнеш да пишеш следећи текст или правиш прилог за електронски медиј, размислићеш добро да ли да рискираш да завршиш у судници или не. 

                    Процес против Савијана има много шири значај, а одлука суда ће имати далекосежне последице. Не на Савијана - њему је овај процес само подигао углед и повећао цену хонорара за будуће текстове и књиге - већ на све младе новинаре који су на почетку каријере, који често раде као фриленсери, без уговора, плаћени по тексту или прилогу (медији у Италији већ деценијама примају веома мали број новинара у стални радни однос), који су без икакве заштите, сами против локалних моћника свих боја, од привреде и спорта преко политике до криминала. За Италију ће пресуда бити оријентир да ли је и даље ближа Паризу и Берлину или је кренула путем Будимпеште и Варшаве. 

                    Политика
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Друштво
                    Mрачно постапокалиптично огледало: Боља будућност је прошла
                    Пише:  Саша Марковић
                    Mрачно постапокалиптично огледало: Боља будућност је прошла
                    Економске последице пандемије психичких поремећаја: Колико кошта лечење менталних болести
                    Пише:  Горан Николић
                    Економске последице пандемије психичких поремећаја: Колико кошта лечење менталних болести
                    Слон Бранка Милановића у светској и српској стакларској радњи: Дневна политика као обрачунска јединица
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Слон Бранка Милановића у светској и српској стакларској радњи: Дневна политика као обрачунска јединица
                    Ратови из обести на планети досаде: Пензионерска забава још траје
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Ратови из обести на планети досаде: Пензионерска забава још траје
                    Економија
                    Поруке са самита БРИКС-а у Рио де Жанеиру и Трампове претње, царине и рачунице: Два глобална поретка
                    Пише:  Горан Николић
                    Поруке са самита БРИКС-а у Рио де Жанеиру и Трампове претње, царине и рачунице: Два глобална поретка
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Пише:  Горан Николић
                    Eкономске последице израелско-америчко-иранског рата на читав свет: Избегнути или одложени хаос
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Две грешке западних либерала и левичара у односу на историју и глобализацију: Превише или премало Рикарда?
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Свет
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Прича о вођи Ал Каиде у Африци и најбољем туарешком бенду: Пустињски блуз у сенци ратова
                    Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Пише:  Момир Турудић
                     Сукоб Израела, Америке и Ирана: Крај рата или довиђења у следећем рату
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Пише:  Саша Марковић
                    Девет скупих и неуспешних лансирања ракете „Старшип“ и заљуљано царство Илона Маска: (Не) идемо на Марс
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Ирански нуклеарни физичар, најопасније занимање на свету: Још четрнаест убијених научника у Техерану
                    Култура
                    Пољска у Андрићевом срцу: Мирно београдско поподне са Шимборском и Вајдин филм о травничком слону Филу
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Пољска у Андрићевом срцу: Мирно београдско поподне са Шимборском и Вајдин филм о травничком слону Филу
                    Сећање на Стојана Ћелића: Насмешен и ћутљив, позитиван, ненаметљив, импозантан
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Сећање на Стојана Ћелића: Насмешен и ћутљив, позитиван, ненаметљив, импозантан
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Бергманово „Лето са Моником“, седамдесет година касније: Шведски филм у коме плива гола жена
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Пише:  Дејан Новачић
                    Гутљаји слободе Булата Окуџаве: Три акорда и бура у души
                    Историја
                    Јермени у Србији: Дуга заједничка историја и њени ишчезли трагови
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Јермени у Србији: Дуга заједничка историја и њени ишчезли трагови
                    Животни пут Саве Владиславића Рагузинског: Зашто је Вивалди посветио оперу дубровачком грофу из Херцеговине
                    Пише:  Стеван Костић
                    Животни пут Саве Владиславића Рагузинског: Зашто је Вивалди посветио оперу дубровачком грофу из Херцеговине
                    Номонхан, 1939: Четворомесечни рат између великих сила за који никада нисте чули
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Номонхан, 1939: Четворомесечни рат између великих сила за који никада нисте чули
                    Кад су прота, имам и свећеник чували народ од зла: Примери чојства из историје јадранског града Бара
                    Пише:  Енес Халиловић
                    Кад су прота, имам и свећеник чували народ од зла: Примери чојства из историје јадранског града Бара
                    Музика
                    Филмски јунаци и стварни одметници за истим столом у пограничној кантини на новој плочи Џејмса Макмартрија
                    Пише:  Жикица Симић
                    Филмски јунаци и стварни одметници за истим столом у пограничној кантини на новој плочи Џејмса Макмартрија
                    Дуго путовање накрај париске ноћи: Последњи дани Џима Морисона
                    Пише:  Бранислав Ђорђевић
                    Дуго путовање накрај париске ноћи: Последњи дани Џима Морисона
                    Прича о Предрагу Гојковићу Цунету: „Јаничар“ је песма о свим Србијама
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Прича о Предрагу Гојковићу Цунету: „Јаничар“ је песма о свим Србијама
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Пише:  Драган Амброзић
                    Био једном један Булдожер: Колико глупости човек може да издржи ако иде пешке или Пљуни истини у очи
                    Спорт
                    На крају првог клупског Mундијала: Фудбал од Сандра Пертинија до Доналда Трампа
                    Пише:  Вуле Журић
                    На крају првог клупског Mундијала: Фудбал од Сандра Пертинија до Доналда Трампа
                    Први страни фудбалер у најбољој енглеској лиги: Блистави тренуци у каријери Ивана Голца
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Први страни фудбалер у најбољој енглеској лиги: Блистави тренуци у каријери Ивана Голца
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Пише:  Иван Радовановић
                    У Улици Маријана Бенеша: И пад је лет или О рањеним шкољкама и бисерима
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Породична везаност за Партизан: Браћа, очеви и синови у фудбалском црно-белом дресу
                    Лектира
                    Троје од Шотриних 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић и Милена Дравић
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Троје од Шотриних 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић и Милена Дравић
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Курцио Малапарте, наш савременик: Европа поражена лудилом и злом, ослобођена и окупирана
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Пише:  Горан Гоцић
                    Латинска Америка у срцу и оку Емира Кустурице: Дијего Марадона, Пепе Мухика, Панчо Виља и Viva la revolución!
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Поетика одметништва Боба Дилана: Хиљаду маски Роберта Зимермана
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.