OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Новинарска литература

                    Бесудбинство као симптом епохе: У огледалу журнализма и литературе

                    Читај ми!

                    Пише:  Горан Гоцић

                    петак, 10. дец 2021,  21:01 -> 12:12

                    Данас је у моди новинарски стил у литератури. Место трач-рубрике заузела је некадашња црна хроника, место новинарства је заузела трач-рубрика, а место литературе је заузело новинарство. А литература у старом, ортодоксном смислу је практично изумрла врста.

                    Књижевни критичари и антрополози би се сложили око тезе да литература оперише са ограниченим бројем архетипа. Постоје чак литерарни покушаји да се сви људски архетипи окупе на једно место, ставе у једну књигу - такве су, на пример, Веде или Тора.

                    Другим речима, све приче су већ испричане. Оно што писцима остаје јесте да покушају да архетипске обрасце препричају на нов и ефектан начин, примерен властитом поднебљу и времену. И да евентуално додају понеки сугестиван детаљ у тој великој слагалици људске ситуације.

                    Порекло басне Шкорпија и жаба је древно. Прича делује езоповски - нарочито због басне Сељак и змија - али није је написао Езоп. Варијација с корњачом и шкорпијом датира око 1500. године и потиче из Персије. Али сама Шкорпија и жаба заправо потиче тек из XX века: млађа је од неких мојих познаника. Први пут се појављује у роману Лава Владимировича Нитобурга Немачко насеље (Немецкая слобода, Москва 1933). Славу је стекла у филму Орсона Велса Случај Аркадин (1955). Отад се уселила у популарну културу.

                    Шкорпија, која не уме да плива, замоли жабу да је на леђима пренесе преко реке. Жаба оклева; шкорпија је опако биће. Опасно је дуго бити у његовој близини. Шкорпија наслути жабин страх:

                    „Ма нисам ваљда луда да ти наудим. Ако те уједем насред реке, и сама ћу се удавити." Притиснута тако необоривим аргументом, жаба слегне раменима и пристане. Кад су се нашле насред реке, она осети болни убод. На самрти, жаба очајно завапи:

                    „Зашто, побогу, зашто, знала си исход, кобан по обоје!" Док су заједно тонуле, шкорпија стигне да кратко узврати: „К... а... рактер ми је такав."

                    Карактер је судбина 

                    Рекло би се да Шкорпија и жаба проповеда о непромељивости нашег карактера. Другим речима, ова басна говори о судбини. Јунаци су приказани тако да њихова судбина од самог почетка кружи над њима. Осећа се њено мукло присуство: жаба слути шкорпијин карактер, али се сувише ослања на логику. Али судбина је изнад сваке доступне логике и често јој пркоси.

                    У Шкорпији и жаби као да су се и приповедач и јунаци упутили ка неком срећном и очекиваном финалу, али карактер једног од јунака то не дозвољава. Другим речима, ако су јунаци добро постављени, њихов карактер као да има властиту вољу, као да захтева одређени исход.

                    Ако их писац од тог исхода одвраћа или му се опире, прича ће звучати извештачено. 

                    Данас је у моди новинарски стил у литератури. Њему и приличи одређена извештаченост. Зашто је то случај? Место трач-рубрике заузела је некадашња црна хроника, место новинарства је заузела трач-рубрика, а место литературе је заузело новинарство. А литература у старом, ортодоксном смислу је практично изумрла врста.

                    Као да је цео приповедачки свет, заједно с нама, сишао за један степеник.

                    У збиљски великој националној књижевности као што је француска, пред тако култивисаном публиком, која светској књижевности није пропоручивала само Французе, него јој откривала писце других меридијана, убеђења, идеологија и језика - најпопуларнији писац је Фредерик Бегбеде. Писци-новинари попут Француза Бегбедеa су несвакидашње успешни. Он сам истиче да је најпревођенији француски писац.

                    Није ми мрско да читам Бегбедеа: проницљив је, заводљив, привлачан, припада мојој генерацији и има дара. Истовремено, он је пример на којем може да се мапира разлика између књижевности старе школе - високе или „праве" литературе - од новинарске персифлаже, такозване популарне литературе која је напунила полице књижара и срца читатељки. Постоји врло једноставан тест: „права" књижевност, наиме, увек је у директној, непосредној вези са судбином. 

                    Људска судбина

                    Ово је, признајем, помало алхемијски елемент књижевности и уметности уопште; није лако уочљив и не верујем да лаици држе да је битан. Али велики писци, они који су посвећени књижевности, а не тиражима, који теже трансцеденцији, а не успеху - у својим причама, новелама и романима увек имају на лагеру неко откровење. Увек су посвећени отелотворењу архетипа, неком аспекту егзистенције чије присуство снажно осећамо, али не умемо да га формулишемо. Да није њих - великих писаца, наиме - тај би елемент био магловит и недоступан. Писци-новинари напросто то немају.

                    За осредње писце типично је да се архетипи претварају у флоскуле и завршавају као клише: они као да нису достојни тема којих су се латили. Али то није случај са писцима-новинарима. Неретко су то творци оригиналних, занимљивих, напетих, поучних и на друге начине успелих прича. Али може се рећи, без бојазни да их увредимо, да таква литература ипак остаје на анегдотском нивоу; јунаци пролазе кроз серију догађаја, али као да изостаје нека финална поента, као да им фали катарза, као да су нацртани без једне просторне димензије.

                    Дакле, као да је та веза са судбином и судбинским некако волшебно пресечена.

                    Долазимо у ситуацију да бранимо високу књижевност на начин на који је Хајдегер бранио своју филозофију када су је напали прагматичари да је непроверива, да је сувише апстрактна, да је неегзактна, да личи више на поезију него на науку. Хајдегеров одговор био је да је све набројано инхерентни део филозофије; ако јој укинемо те привилегије, бацићемо и бебу заједно с прљавом водом. 

                    Шупљи људи

                    У том смислу јунаци новинарске литературе су, ма како привлачна и интригантна била, као у оној песми Т. С. Елиота, „шупљи људи". Сви ти хероји се некако задржавају на нивоу кулисе. То не треба да нас чуди. Као да аутори намерно копају плитке гробове за своје јунаке јер им је већи напор стран. Не желе да иду дубље и даље од новинарства, од ласкаве забаве, од пријатног читалачког поподнева.

                    Новинарска литература стратешки покушава да поштеди своју публику од асоцијација на судбину, од размишљања о судбини, од суочења са судбином, од насукавања на судбину. Као да је то аспект књижевности - или уметности и живота уопште - који је постао претежак за варење и стога непотребан данашњем читаоцу који тежи плићој брзини, лаганијим решењима, пожељнијим утопијама и паралелно с тим, релативно безбедном терену.

                    Можда је напредак што смо раскрстили са судбином? Можда смо еволуирали од веровања у предестинацију? Упркос томе, када читамо Хомера, Дантеа, Сервантеса, Достојевског, Чехова, Кафку, Андрића, Бернхарда, Сабата - ми сагледавамо не само необично драматичне догађаје, инспиративну машту, богатство унутрашњег света, аутентичне емоције, игру са архетипима, имплицитне политичке тонове, дух времена - што је све легитимни домен књижевности. Ми скрозирамо судбину јунака, а самим тим и људску ситуацију. Осећамо да, док крстаримо таквом литературом, да смо привремено интимни са судбином, да јој се обраћамо са ти.

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.