OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Предлог за превод: Умеће писања последње књиге

                    Последњи дани Роџера Федерера, помпезност и мегаломанија: Како окачити копачке о клин štampaj

                    Читај ми!

                    Пише:  Мухарем Баздуљ

                    петак, 16. сеп 2022,  09:01 -> 20:10

                    Књижевни додаци и подлисци најважнијих британских и америчких новина већ су пре неколико месеци прогласили књигу „Последњи дани Роџера Федерера и други крајеви“ Џефа Дајера једним од најважнијих нефикцијских дела године. Ни њихови уредници ни сам Дајер нису тада знали нити су могли знати да ће 2022. заиста бити последња година Федерерове тениске каријере.

                    „Дође период у животу сваког човека - нарочито ако је успео да дође до становитог угледа - кад постаје есенцијално важно да је у њему остало барем мало оног погледа на свет какав је имао као четрнаестогодишњак," бележи Џеф Дајер на осамдесет и шестој страници своје књиге „Последњи дани Роџера Федерера и други крајеви" (The Last Days of Roger Federer and Other Endings), објављене ове године у Великој Британији и Америци.

                    Српској публици Џеф Дајер (рођен 1958.) није посве непознат. Издавачка кућа „Клио" објавила је још 2005. његову дело „But Beautiful: књига о џезу" у преводу Ђорђа Трајковића, док је дванаест година касније „Booka" објавила његов роман „Џеф у Венецији, смрт у Бенаресу" у преводу Александра Милајића. Такође, у мајско-јунском броју новосадских „Поља" из 2019. објављен је мали темат о Дајеру у којем је један нашем читаоцу нарочито занимљив текст: предговор новом издању гласовите књиге Ребеке Вест „Црно јагње и сиви соко".

                    Берџер и Мом

                    На први поглед, то не делује ни мало кад је реч о опусу једног савременог писца у својим раним шездесетим годинама. А опет, у односу на српско присуство неких других писаца те генерације, ово је скоро незнатно. Поставља се питање зашто је то тако. Могући одговор даје врло кратка биографска белешка на клапни овде потенциране најновије Дајерове књиге.

                    Ту на почетку дословно стоји: „Џеф Дајер је награђивани аутор једанаест нефикцијских књига и четири романа".  Биће да је то Дајеров „проблем" са овдашњим издавачима: фокус на романе и мањак интереса за међужанровске књиге које су његов трејдмарк и међу којима је ова најскорија у много чему парадигматична.  

                    Дајер је у књижевност ушао као двадесетосмогодишњак - на велика врата - књигом „Начини говорења" (Ways of Telling), која књижевно образованом говорнику енглеског језика одмах призива чувени наслов књиге Џона Бергера „Начини гледања" (Ways of Seeing). И заиста, Дајер је написао књигу о Берџеру, својеврсну лично-есејистичку анализу његовог дотадашњег опуса.

                    Иначе, Берџер (1926-2017) је био један од кључних и најосебујнијих писаца друге половине двадесетог века, нека врста англофоног Хандкеа, такође поетички везаног за југословенске просторе. Успркос томе, он је код нас, до пре коју годину, био врло оскудно превођен. То се ипак у међувремену донекле променило, највише захваљујући „Фабрици књига" и „Службеном гласнику". Тако да је сада лакше замислити контекст за „Начине говорења" на српском, након што од 2019. постоје „Начини гледања" (у преводу Славице Милетић).

                    Прва његова књига на српском - она о џезу - трећа је по реду у његовој библиографији; оригинално је објављена још 1991. Чекали смо је, дакле, четрнаест  година, мада је њена вредност инстантно препозната, пошто је награђена значајном наградом „Сомерсет Мом".

                    Лоренс и Тарковски

                    Као што се бавио Берџером, Дајер је целовите књиге посветио и другим уметницима којима се диви: од, примера ради, писца Д. Х. Лоренса до режисера Андреја Тарковског. Нису то, међутим, класичне биографије, што је жанр који има своја правила и своју поетику. Не, ово су надасве личне књиге посвећене ствараоцима који су Дајеру важни. Ако бисмо у новијој домаћој продукцији тражили нешто слично, евентуално бисмо се могли сетити књиге Владимира Пиштала „Сунце овог дана".

                    Писао је Дајер, рекосмо, и романе, па има књигу о комеморирању жртава Првог светског рата, па неколико збирки своје изабране публицистике, књигу о уметности фотографисања, и тако даље, и тако даље. Напослетку, ту је и ова најновија књига „Последњи дани Роџера Федерера и други крајеви", писана највећим делом у време пандемије, али књига којој је јуче, петнаестог септембра, изненада повећана актуелност.

                    Јуче је, наиме, Роџер Федерер објавио да завршава тениску каријеру. Своју књигу, у чијем наслову се помиње Федерер, Дајер је почео да пише, по властитом признању, у јануару 2019, у време док је трајао Australian Open. Други део наслова Дајер је имао мање-више од почетка; хтео је, наиме, да напише књигу о „крајевима", где би крајеви уметничких и спортских каријера представљали некакве „мале смрти", завршетке после којих нешто ипак остаје.

                    Надал и Ђоковић

                    Говорећи о Федереровом „повлачењу" у својој књизи, Дајер ефектно примећује да се о Федереровој пензији прича дуже него што је свеукупно трајала каријера Бјерна Борга. Откад је још 2013. у другом колу Вимблдона изгубио од украјинског играча Сергија Стаховског, који је у том тренутку био 116. на АТП листи, о Федереровом повлачењу се прича фреквентно и интензивно. Каријера му се, међутим, наставила, а наставак једва да је био инфериоран дотадашњем њеном делу.

                    Иначе, сам Дајер је вредан и солидан тенисер-аматер, хобиста који не пропушта спортске сесије два пута недељно, па се може рећи да његово тениско знање није искључиво фотељашко. На једном месту у књизи каже да је играње тениса велик део његовог задовољства животом, односно да четири сата током којих у једној недељи игра тенис спадају међу најсрећније у 112 сати које недељно проведе у будном стању. (Имамо ли у виду да је покојни Дејвид Фостер Валас у млађим категоријама био одличан тенисер, а тенисом се после бавио и у својој есејистици, регистроваћемо овде занимљиву подударност.) 

                    Помиње Дајер у тексту вишекратно и Надала и Ђоковића, али Федереру се враћа скоро заљубљено. Индикативна је следећа реченица: „Један од разлога зашто волимо да гледамо Роџерову игру јесте и тај што он - слично Денису Беркампу - као да се креће неком другом, много комфорнијом временском димензијом".

                    Дајера код Федерера фасцинира да му је игра истовремено максимално елегантна и максимално ефикасна.  У једном интервјуу поводом књиге, Дајер самоуверено тврди како је сигуран да би Федерер и он могли постати велики пријатељи, само ако им се пружи прилика.

                    Морисон и Дилан

                    Наслов Дајерове књиге је, наравно, „кечи", али превариће се онај ко би књигу купио само због Федерера. Много већу „минутажу" у њој имају и Џим Морисон и Боб Дилан и Филип Ларкин и Луиз Глик и многи други.

                    Дајера наиме занима како се у животима уметника указује „почетак краја". У том смислу, зна да буде циничан према неким великим фигурама попут Чеслава Милоша или Албера Камија. На основу неких цитата и анегдота, Дајер износи тезу да су Милош и Ками били људи којима је слава из сећања избрисала то како су на свет гледали као четрнаестогодишњаци.

                    И кад се читалац не слаже са Дајером, као што се овај читалац на неким местима није слагао, мора му признати речитост и вештину аргументације. Дајера генерално занимају завршеци. Духовито примећује да чак и на најзабавнијим књижевним вечерима једва чекамо крај.

                    Ово је књига препуна памтљивих цитата и њихових оригиналних коментара, са врло поетичним и ироничним асоцијацимама, испуњена сугестивном интроспекцијом. Она није ни аутофикција, ни мемоарска проза, ни академски есеј, она је дајеровски монолог који подсећа на оне пријатне тренутке кад у кафани неко образован, а непретенциозан, како се то каже, „узме банку".

                    Као што Дајер осећа да би врло лако могао бити велики пријатељ са Федерером, тако ће велики број читалаца имати утисак да су пријатељи са самим Дајером. Њега као писца необично иритира било чија мегаломанија, па стога на једном месту каже како је чак боље бити и помпезан него мегаломан. Сличних афористичних реченица има у књизи свако мало.

                    Ниче и Џојс

                    Важно место у Дајеровом „унутрашњем монологу" имају и Фридрих Ниче те Џејмс Џојс. Код једног је самом крају претходило лудило, а код другог покушај да се удовољи савршеном читаоцу са савршеном несаницом. Дајер се њиховим биографијама и опусима бави на онај редак, а најтежи могући начин: да онима који су почетници и мало знају приступи педагошки, а да оне који знају више фасцинира неким мање познатим моментима и скоро тривијалним детаљима, као и оригиналним интерпретацијама.

                    Пред сами крај ове књиге, Дајер се присећа једног јавног разговора са „јунаком" његовог првенца: Џоном Берџером. Наиме, Дајер је једном приликом био модератор на Берџеровој књижевној вечери. Питао га је тада како успева бити толико плодан и продуктиван, односно како му је успело да напише толико велики број књига. Берџер је најпре ћутао толико дуго да се Дајер уплашио да уопште неће одговорити, да би напослетку рекао да је сваки пут мислио да му је књига коју је управо завршио - последња.

                    Овако се Федерер јуче обратио јавности, urbi et orbi, како се то каже: „Као што већина вас зна, суочио сам се са многим изазовима у протекле три године у смислу повреда и операција. Имам 41 годину, одиграо сам више од 1.500 мечева у периоду од 24 године. Тениски свет се према мени опходио срдачније него што сам икада могао да сањам, али је време да признам да је дошло време да завршим своју такмичарску каријеру. Лејвер куп следеће недеље биће мој последњи АТП догађај. Играћу више тениса у будућности, наравно, али не на гренд слемовима или турнејама".

                    Лејвер куп ће Федереру, дакле, бити последњи турнир, а вероватно му се у скорашњим годинама за разне могло учинити да ће му бити последњи. Дајер не крије сујеверје, односно сугерише да је и њему требало храбрости да напише ову књигу. У том смислу, а и имајући у виду његову досадашњу продуктивност, вероватно се релативно брзо може очекивати и нека нова његова књига. Дотад би било лепо кад би се и у преводу на српски појавили „Последњи дани Роџера Федерера и други крајеви". Ово је књига за уживање, као уосталом и већина Дајерових.

                    Као један од епиграфа у књизи аутор користи реченицу Луиз Глик: „Тако је тешко почети, покушајте замислити како ће тек бити тешко завршити".

                    Дајерове речи теку као река, а као да су и без ушћа и без извора. 

                    Друштво
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Пише:  Вуле Журић
                    Приче из возова, песме о возовима: Сентиментално листање железничког Реда вожње
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Пише:  Дарко Коцјан
                    Филмови за уреднике, новинаре, читаоце и гледаоце: Медији за масовно уништење на великом екрану
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Белешка о новим технологијама у Кини и будућности човечанства: Бистрији или тупљи човек бива кад…
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Пише:  Иван Радановић
                    Стварни трошкови вештачке интелигенције према Кејт Крофорд: Невоље техносолуционизма
                    Економија
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    Пише:  Аница Телесковић
                    НИС и санкције: Да ли ћемо гледати пропаст најбоље фирме у Србији?
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву: Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Пише:  Аница Телесковић
                    После санкција НИС-у, рампа и за железару у Смедереву:  Само су нам још квоте на челик фалиле
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Како смањити раст неједнакости који доносе нове технологије: Ширење, опорезивање и забрана
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Србија у енергетској геополитичкој утакмици Руса и Американаца: Ко игра за НИС – Јанаф или Мол? 
                    Политика
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Свет
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Стварност узвраћа ударац: Успон и пад неолиберализма
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Пише:  Бранко Милановић
                    О фасцинацији и зависности, након повратка из Кине: Свест о границама учења и дубина истинског знања
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    Пише:  Ана Оташевић
                    Дуга сенка Моамера ел Гадафија: Затвор за Николу Саркозија
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Пише:  Горислав Папић
                    „Музичари из Бремена“ у Риги: Политичке и кошаркашке бајке браће Грим
                    Историја
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Пише:  Радосав Туцовић
                    У служби Трећег рајха: Агенти Специјалне полиције и начини њиховог деловања у окупираној Србији
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Пише:  Владимир Петровић
                    Бриони пре Тита и Кокија: И тад су били пуни пансиони, собе и салони, зебре и бизони, мали авиони
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Пише:  Драган Бисенић
                    Како су Руси једном спасили Сједињене Државе: Руска умешаност у Амерички грађански рат
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како се амерички потпредседник ономад провео у Сибиру, а како совјетски премијер у Холивуду: Дизниленд на Колими
                    Култура
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Андрић и Италија: Сведок рађања фашизма, силе која не уме ни да се свлада ни да влада
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Заборављени добри дух Београда који је помагао коме је стигао: Прича о Гилету Ђурићу
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Пише:  Бранислава Милунов
                    Сећање на добра јутра с Душком Радовићем: Живот је леп! Много лепши него што сте заслужили!
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Пише:  Жикица Симић
                    Било једном у биоскопу: Последњи плес са Клаудијом Кардинале
                    Музика
                    Јер је све у песми човеку што треба: Прича о групи Тајм
                    Пише:  Зоран Пауновић
                    Јер је све у песми човеку што  треба: Прича о групи Тајм
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Пише:  Жикица Симић
                    Отисак душе на најбољој соул плочи: Недовршени живот Отиса Рединга
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Пише:  Мохамед аби Самра
                    Фајруз, носталгија за Либаном кога нема: Душа источног Медитерана из бејрутског музеја невиности
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Пише:  Жикица Симић
                    Приче о музици из времена кад је свет још био млад: Инђија–Београд via Бирмингем, црна мачка и златни папагај
                    Спорт
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Како је Партизан остао без трија Праја-Кића-Кинђе: Неостварени сан о трилингу асова
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Страна света Адиса Бећирагића: Како је Босна и Херцеговина ниоткуда дошла до осмине финала Евробаскета
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Пише:  Горислав Папић
                    Србија после Финске: За доктора је касно, за попа је рано
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Пише:  Горислав Папић
                    Завет Богдана Богдановића: Може ли Рига ипак да буде нова Атина
                    Лектира
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Пише:  Здравко Шотра
                    Шотрина сећања на његових 500 глумаца: Зоран Радмиловић, Бата Паскаљевић, Милена Дравић...
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    Пише:  Владимир Пиштало
                    Осећање света, путовање и путописање: Сутрашњи суматраизам
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Пише:  Милутин Дедић
                    Записи с предумишљајем Милутина Дедића: Тежак Вароша шибенског, часовничар Лазар Хиландарац и друге приче
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.