OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Рококо
                    • Претрага

                    Прекаријат и култура

                    Говори ли уметност ишта радницима на минималцу: Призори поражених у класном рату

                    Читај ми!

                    Пише:  Драгана Кањевац

                    уторак, 04. окт 2022,  11:51 -> 21:04

                    Да: радници на минималцу не иду на Битеф да виде представу „Тихуана“ о прекарним радницима у Мексику, не читају Орвела, нису гледали „Номадленд” и нису луди за информацијом ко је добио Оскара. Али растућа економска криза увелико гута и средњу класу којој су теме уметничких дела о сиромаштву све ближе сопственој реалности. Зато, будимо љубазни према касиркама у самопослузи. Можда једног дана и сами седнемо за ту касу, где нас чека колона нервозних купаца, а ми не знамо шифру за јаја.

                    Мексичка представа „Тихуана", приказана на овогодишњем Битефу, производ је животног експеримента глумца, писца и редитеља Габина Родригеза - да живи на минималцу као радник у фабрици одеће у Тихуани. Дошавши из Мексико Ситија, представљао се као Сантијаго Рамирез и радио исцрпљујуће смене за нешто мало више од три евра дневно. Живео је бедној собици, каква већ може бити у сламовима - дивљим насељима Тихуане. Становао је у сектору А, најбољем кварту у једном од горих места за живот у граду. Сектор Ц је, рецимо, био на клизишту и могло се посматрати како се с времена на време по која уџерица уруши.

                    Габино Родригез планирао је да ту остане шест месеци. Ипак, раније је завршио са експериментом. Безбедност му је била угрожена после квартовског окршаја који се завршио уличним линчом. Знао је - уколико његов прави идентитет буде откривен, ситуација не може да изађе на добро.

                    Родригез, једини глумац у представи, коаутор је читавог пројекта, заједно са Лујзом Пардо. Истиче да је био  мотивисан наводом из мексичког Устава - да минимална зарада треба да покрива нормалне материјалне културне и социјалне потребе главе породице и омогући школовање деце. Родригез је на својој кожи осетио сву неистинитост овог лепог уставног текста. Помиње и два аутора чијим је радовима био инспирисан: Гинтера Варлафа и Андреа Солана. 

                    Гинтер Варлаф је немачки истраживачки новинар рођен 1942. године. У великој мери бавио се животом радничке класе и друштвеног талога, представљајући се и проводећи време као фабрички радник, бескућник, алкохоличар. Књига „На дну", објављена 1985. године, говори о Варлафовом прерушавању у турског гастарбајтера и малтретману који је доживљавао од стране станодаваца, послодаваца - и саме државе.

                    Андре Солано је колумбијски писац  који је објавио књигу  о својим искуствима о раду за минималац у фабрици у Меделину, где је боравио шест месеци. Изнајмио је собу у најопаснијем крају града, који, иначе, има више од 90 разбојничких банди.

                    Пракса у фабрици кугличних лежајева

                    У Србији скоро пола милиона људи ради за минималац, од којих многи раде и за мање од тога. Ти људи не иду на Битеф. Габино Родригез у разговору са новинарима каже да је свестан чињенице да је представа „Тихуана" намењена средњој класи, људима који немају проблеме као што су глад, беда и физичка исцрпљеност.

                    Радници на минималцу не само да немају времена и пара за културу. Када си исцрпљен не можеш ни да мислиш.

                    Као средњошколка, са непуних 16 година, провела сам две недеље у фабрици кугличних лежајева на Палилули. То се тада у школи звао „производни рад". Супер, помислих када су нам најавили да се не иде на часове - мало ћу да учим за то време, средим оцене..

                    Какво црно учење. Смена од 06 до 15h, буђење по мраку и осам сати тешког рада у фабричким халама, на машинама које диктирају темпо и нема шансе да се одмакнеш од траке. Осам сати убацивања лежајева у један левак. Не може да се дише од металне прашине, масти и пиљевине просуте преко пода. Премештај, вуци, носи... У чкиљавим ходницима тоалета жене пуше и причају масне вицеве. Мрак и вештачко светло. После радног дана једино за шта имате снаге јесте да се одвучете до куће, истуширате се, и ако је могуће, спалите масну одећу. Да једете и спавате. Какво учење, каква надградња!

                    Нико и ништа

                    И енглески писац Џорџ Орвел дисао је пиљевину када је као перач судова газио по масним кухињским подовима у Паризу. Његов први роман „Нико и ништа у Паризу и Лондону" објављен  је 1933. године и говори о Орвеловим искуствима живота перача судова на минималцу у Паризу. Тачније, прво описује париски период гладовања пре него што ће се запослити као перач судова -  што ће се испоставити као земаљски рај  наспрам бескућништва у Лондону .

                    „Шест франака је један шилинг и можете да живите за шилинг дневно у Паризу. Али то је компликован посао", каже Орвел. Прво мораш да се претвараш да живиш нормално, што значи да мораш стално да лажеш. Престанеш да носиш веш на прање, замрзе те ови из перионице јер мислиш да носиш веш на друго место. Ражани хлеб и маргарин, или хлеб и вино, то се једе. Ако попијеш пиће у ресторану тог дана не једеш. Остајеш без сапуна и жилета. Дрхтиш да ли ћеш моћи да платиш ренту за бувару у пакленом кварту Златни петао. Понекад останеш у кревету исцрпљен од глади без икакве шансе да се покренеш и снађеш за тај дан.

                    Орвелу се ипак посрећило и добија посао перача судова у хотелу. Још са оброцима, какво олакшање! Најнижи посао у кухињи, са још педесетак успутних задужења. То је тај рад за минималац, први степеник изнад глади и дна. Перач судова, каже Орвел, прелази око 25 километара дневно и трпи, осим масти, ђубрета, псовки и увреда - несносну врућину у кухињи. У време оброка кухињски простор је чист пандемонијум. „Волео бих на тренутак да сам Зола, чисто да објасним време ручка",каже Орвел. „Суштина ситуације је да сто или двеста људи захтевају различита јела од пет шест оброка док педесетак људи треба да то спреми, сервира и после све то очисти."

                    Испоставило се да је посао у хотелу био права привилегија наспрам запослења у руском ресторану, где су смене биле по 17 и 18 сати дневно у нехуманим условима. Слободно време је проводио, као и остали, у  свом гету звани Златни петао, углавном у спавању и опијању.

                    Орвел закључује да је у овој ситуацији био класичан роб. Роб, целодневно заробљен радећи глупе послове, експлоатисан до те мере можда баш зато да не би имао слободно време да размишља.

                    Роман „Нико и ништа у Паризу и Лондону" више је него актуелан. Радничка права су све мања, а све је више прекарних радника (од латинске речи precarious - несигуран) - оних који немају никаква загарантована права, раде на одређено, на црно, немају осигурање, никакву сигурност егзистенције. 

                    Земља номада 

                    Филм „Земља номада" редитељке Клои Џао са глумицом Френсис МекДорманд у главној улози  додирује тему прекаријата са још тежим акцентом - губитак посла и дома због економске кризе и стварање армије радника који живе у комбијима и камперима, у потрази за повременим послом, најчешће у свегутајућем „Амазону". Џиновске фабрике за паковање и транспорт пакета, рад од јутра до сутра, на одређено време. Контејнери за пакете у јарким бојама - на радост. Повратак у комби, кување чорбе на плинском горионику и смрзавање.

                    Филм је добио Оскара и један је од ретких пробоја реалног живота у холивудски Пантеон.

                    Да: радници на минималцу не иду на Битеф, не читају Орвела, нису гледали „Земљу номада" и нису луди за информацијом ко је добио Оскара. Али растућа економска криза увелико гута и средњу класу којој су теме уметничких дела о сиромаштву све ближе сопственој реалности. Зато, будимо љубазни према касиркама у самопослузи.

                    Можда једног дана и сами седнемо за ту касу, где нас чека колона нервозних купаца, а ми не знамо шифру за јаја.

                    Друштво
                    Искушења купохолизма: Зашто (не) треба куповати поклоне у време празника
                    Пише:  Иван Радановић
                    Искушења купохолизма: Зашто (не) треба куповати поклоне у време празника
                    Ексцентрични математички геније, један од мађарских марсоваца: Пал Ердош, човек који је волео само бројеве
                    Пише:  Саша Марковић
                    Ексцентрични математички геније, један од мађарских марсоваца: Пал Ердош, човек који је волео само бројеве
                    Оглас против самоће: Добросав тражи жену
                    Пише:  Драгослав Симић
                    Оглас против самоће: Добросав тражи жену
                    Југославија против Бразила и Титов орден за Пелеа: Опроштајна утакмица прве светске фудбалске иконе
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                     Југославија против Бразила и Титов орден за Пелеа: Опроштајна утакмица прве светске фудбалске иконе
                    Економија
                    Разговор с нобеловцем Џозефом Стиглицом: Зомби неолиберализма бауља унаоколо
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с нобеловцем Џозефом Стиглицом: Зомби неолиберализма бауља унаоколо
                    Рок трајања Вашингтонског консензуса је истекао: Како направити економски модел за 21. век
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Рок трајања Вашингтонског консензуса је истекао: Како направити економски модел за 21. век
                    Лекције из социјалистичке економије испод рушевина Југославије: После глодајуће критике мишева дуге 35 година
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Лекције из социјалистичке економије испод рушевина Југославије: После глодајуће критике мишева дуге 35 година
                    Заробљеност у чекању и утеривање у национализацију НИС-а: Хоће ли Руси конзервирати паре или рафинерију
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Заробљеност у чекању и утеривање у национализацију НИС-а: Хоће ли Руси конзервирати паре или рафинерију
                    Политика
                    Спасавање редова Тачија: Америчка „лака коњица“ у одбрани бивших лидера ОВК
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Спасавање редова Тачија: Америчка „лака коњица“ у одбрани бивших лидера ОВК
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Доба раздора: Политика у паралелним световима и суманута аргументација у расправама
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Студентске демонстрације, бунт и последице: Како Покрет води ка диктатури или грађанском рату
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Свет
                    Мексико пола године уочи Мундијала: Рат нарко-картела и лешеви око стадиона
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Мексико пола године уочи Мундијала: Рат нарко-картела и лешеви око стадиона
                    Рат у Европи и његови актери: О чему преговарају Америка и Русија док разговарају о Украјини
                    Пише:  Јелена Терзић
                    Рат у Европи и његови актери: О чему преговарају Америка и Русија док разговарају о Украјини
                    САД, Кина и Турска, прве три дипломатске силе: Дипломатске против друштвених мрежа
                    Пише:  Раде Мароевић
                     САД, Кина и Турска, прве три дипломатске силе:  Дипломатске против друштвених  мрежа
                    Зохран Мамдани, нови градоначелник Њујорка: Како је поцрвенела „Велика јабука“
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Зохран Мамдани, нови градоначелник Њујорка: Како је поцрвенела „Велика јабука“
                    Историја
                    Осам живота Ђорђа Шагића: По рођењу Србин, по духу Мексиканац, по карактеру Тексашанин, по држављанству Американац
                    Пише:  Војислав Дурмановић
                    Осам живота Ђорђа Шагића: По рођењу Србин, по духу Мексиканац, по карактеру Тексашанин, по држављанству Американац
                    Жене Козаре у борби рођене и херојска смрт Мире Цикоте: „Ко је прљав, гроб њен нек не дира“
                    Пише:  Вуле Журић
                    Жене Козаре у борби рођене и херојска смрт Мире Цикоте: „Ко је прљав, гроб њен нек не дира“
                    Го човек у Народној скупштини: Kако је пре сто година смењиван министар полиције
                    Пише:  Вуле Журић
                    Го човек у Народној скупштини: Kако је пре сто година смењиван министар полиције
                    Грађански рат у Грчкој и његове последице: Горко искуство терора и диктатуре
                    Пише:  Војислав Дурмановић
                    Грађански рат у Грчкој и његове последице: Горко искуство терора и диктатуре
                    Култура
                    Cви животи Војислава Јовановића Марамбоа: Писац, фотограф, фолклориста, ловац на украдену, изгубљену и лажну историју...
                    Пише:  Вуле Журић
                    Cви животи Војислава Јовановића Марамбоа: Писац, фотограф, фолклориста, ловац на украдену, изгубљену и лажну историју...
                    Таса Ј. Миленковић, први учени српски полицајац, шеф БИА и писац хорор-кримића: Грозно убиство на Дорћолу и друге приче
                    Пише:  Душан Цицвара
                    Таса Ј. Миленковић, први учени српски полицајац, шеф БИА и писац хорор-кримића: Грозно убиство на Дорћолу и друге приче
                    Улога претворена у живот: Ко је био Зоран Радмиловић?
                    Пише:  Радмила Станковић
                    Улога претворена у живот: Ко је био Зоран Радмиловић?
                    Сећања Синише Павића и његовог брата Дамира на родни Сињ, живот у окупираном Београду и на оца, часног алкара Анту Павића званог Ђуса
                    Пише:  Драгослав Симић
                    Сећања Синише Павића и његовог брата Дамира на родни Сињ, живот у окупираном Београду и на оца, часног алкара Анту Павића званог Ђуса
                    Музика
                    Три београдска концертна дана: Пловидба кроз снове са Брејкерсима, Јарболима и Оргазмом
                    Пише:  Жикица Симић
                    Три београдска концертна дана: Пловидба кроз снове са Брејкерсима, Јарболима и Оргазмом
                    Укључи ме, ја сам радио: Мојих 40 година пред микрофоном
                    Пише:  Жикица Симић
                    Укључи ме, ја сам радио: Мојих 40 година пред микрофоном
                    Стив Кропер, други највећи гитариста свих времена и командант соул параде: О Пуковнику нема ко да пише
                    Пише:  Жикица Симић
                    Стив Кропер, други највећи гитариста свих времена и командант соул параде: О Пуковнику нема ко да пише
                    Едо Љубић, највољенији певач предратног Београда: Глас са америчких плоча на 78 обртаја
                    Пише:  Мирко Живковић
                    Едо Љубић, највољенији певач предратног Београда: Глас са америчких плоча на 78 обртаја
                    Спорт
                    Пут Тијане Бошковић, најбоље одбојкашице света: Од Билеће до звезда
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Пут Тијане Бошковић, најбоље одбојкашице света: Од Билеће до звезда
                    Стоти рођендан Саве Гроздановића: Патријарх српске и грчке одбојке
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Стоти рођендан Саве Гроздановића: Патријарх српске и грчке одбојке
                    О спортским неправдама: Три судијске „крађе“ које су обележиле историју југословенског фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    О спортским неправдама: Три судијске „крађе“ које су обележиле историју југословенског фудбала
                    Сећање на прву европску медаљу наших одбојкаша: „Бронза“ која је променила све
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на прву европску медаљу наших одбојкаша: „Бронза“ која је променила све
                    Лектира
                    Како су Цинцари научили Србе да се смеју: Наш медитерански свет – и Нушићев смех
                    Пише:  Бора Глишић
                    Како су Цинцари научили Србе да се смеју:  Наш медитерански свет – и Нушићев смех
                    Исповест Чеде Петровића, пензионисаног полицајца из Умчара: Био сам ложач крематоријума у Аушвицу
                    Пише:  Драгослав Симић
                    Исповест Чеде Петровића, пензионисаног полицајца из Умчара: Био сам ложач крематоријума у Аушвицу
                    Пет цртица из Његошеве свакодневице: Како је Његош елетризирао црногорске шенатуре и главаре и друге згоде
                    Пише:  Вук Врчевић и Милорад Медаковић
                    Пет цртица из Његошеве свакодневице: Како је Његош елетризирао црногорске шенатуре и главаре и друге згоде
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Пише:  Радоман Кањевац
                    По Егејском и другим морима: Голи оток и друга егзотична острва
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.