OKO
  • Вести
  • Спорт
  • OKO
  • Магазин
  • ТВ
  • Радио
  • Емисије
  • РТС
Lat
Ћир Lat
  • Вести
      OKO
        Спорт
          Магазин
            ТВ
              Радио
                Рат у Украјини
                  Емисије
                    РТС
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо
                    Ћир Lat
                    • Друштво
                    • Свет
                    • Историја
                    • Економија
                    • Политика
                    • Култура
                    • Музика
                    • Спорт
                    • Лектира
                    • Бермудски троугао
                    • Рококо

                    Изложба "Тело и душа" Тонија Крега

                    Скулптуре Тонија Крега и ослушкивање тишине: Облици заробљених душа štampaj

                    Читај ми!

                    Пише:  Весна Кнежевић

                    недеља, 10. јул 2022,  08:30 -> 21:10

                    Изложба радова прослављеног британско-немачког вајара Тониja Крега (1949, Ливерпул) у бечкој Галерији Албертина скреће пажњу на међу која раздваја природу и културу, на ствари које је створила природа и оних које је направио човек. Антропоцена је код Крега глатка као Гигеров „Alien“, заротирана као маниристичка серпентината, напакована душама као готички портал. То је изложба на чијем се отворењу прошле среде за промену није поздрављало са „Слава Украјини!“, а из које ипак провејава више политике него што је здраво за миран сан.

                    Код позирања на конференцији за новинаре, Тони Крег је на енглеска упутства одговарао немачким коментарима. „Како то да зна немачки?", у пола гласа је питао аустријски фоторепортер сам себе и првог ближњег, док је намештао Крега испред тоне и по тешке дрвене скулптуре „Одмах" („In No Time").

                    Иако га вероватно није научио одмах, Крег зна немачки језик јер је практично Немац који скоро четири и по деценије живи у Вуперталу и предаје вајарство на немачким универзитетима.

                    У опасности би пре био његов енглески, али како је Крег већ деценијама неупитна уметничка звезда, ни стара домовина га не пушта, већ подсећа на њега наградама, чланствима у академијама и краљевским титулама, као недавно насловом „Commander of the British Empire".

                    Изложба у Албертини носи наслов „Body and Soul", тело и душа, што је упутство за читање Креговог опуса као брисање граница између свих ствари овог света, видљивог и невидљивог, материјалног и духовног, човека и људи.

                    У том простору сталних метаморфоза, у коме би и Кафкин Грегор Самса добио сасвим рационално објашњење, Крег се пре свега бави односима праве и друге природе, упоређујући их по виталности и снази у међусобним претапањима. „Друга природа" је учени термин који философи и социолози употребљавају за културу као уређени систем ствари настао под човековом руком.

                    Истина, уобичајено је рећи култура кад се мисли на збир људских творевина, али „култура" је, кад се боље погледа, један самозадовољан термин, пун поноса и доминације, хијерархије и присиле. Кад се међутим култура назове „другом природом" отварају се нека друга врата смисла, јер тај појам подразумева однос отимања, преузимања и трансформације природног у прерађено, обрађено и симболизовано. Друга природа би по томе била само оно што је отето од праве природе и прилагођено потребама homo sapiensa.

                    „Друга" је рационална, ратоборна и кратковида, права је стихијска, узвишена и равнодушна према потребама људске расе. Моћне су обе, до мере да могу уништити једна другу, што једног тренутка вероватно и хоће. 

                    На конфликтним тачкама где се права и друга култура срећу и тако маркирају почетак антропоцене, кад је човек преузео контролу, иако не и одговорност над планетом Земљом, тамо где пуном паром раде фабрике прераде праве у другу, ту настају скулптуре и пластике Тони Крега.

                    Сусрет природе и културе на хрпи смећа

                    Тони Крег је студирао ликовне уметности на високим школама у Челтенему и Вимблдону, пре него што је 1977. завршио постдипломски студије уметности у Лондону (Royal College of Art). Почео је у сликарству, али се брзо пребацивао у вајарство.

                    У првим радовима је плео мреже од конопа и пребацивао их преко предмета свакодневне употребе. Паковао их је, али не као Кристо у монументалне фолије да их сакрије од погледа, већ видљиво и у ситним форматима, да демонстрира њихову заробљеност у „мрежи" цивилизације.

                    Након тога је дошла ready-made и as-found фаза, када је обилазио паркове, шуме и депоније, одакле је довлачио белу технику и остале шарене објекте које су људи бацили. Махом пластику - она је неосетљива на све  процесе распадања којима планета располаже.  

                    „Цивилизација среће природу", објашњавао је Крег своје излете у депоније смећа. Једном је у младим данима нестао на две године, сакрио се негде у Немачкој. Од оних које је било брига, нико није знао где је и шта ради.

                    Тек се накнадно испоставило да је време провео рушећи диспозитив слике са усправне на зиду у хоризонталну на поду. Не као Џексон Полок или Ричард Сера, више онако као византијски мозаицист. Од смећа одбачене пластике, а ниједна материја не прима боју тако добро као пластика, Крег је склапао мозаике вибрантног колорита.

                    Од 80-тих, када је већ живео у Немачкој, почиње Крегов интернационални успех. Излаже на „documenti" у Каселу, Бијеналу у Венецији, његова дела се наручују с обе стране Атлантика, при чему се под „с ове стране" мисли и на Москву и Пекинг. Уметнички, то је период кад објекте Крегове приватне пластичне ере смењују пластике од бронзе.

                    Пластику као материјал Крег је заменио пластиком као вајарском техником. Разлика се учи као строфа без риме: скулптура је оно што се ослобађа из блока, пластика је оно што се меси и излива у блок; првом се узме вишак, другом се надокнади мањак.     

                    Академска каријера је текла паралелно за креативним успехом. Предавао је вајарство на академијама у Дизелдорфу и Берлину, у овој првој је био ректор 2009-2013. Члан је британске академије уметности у Лондону и немачке у Берлину.  

                    Ране форме

                    Са серијом „Early Forms" пре две и по деценије започет је низ дела биоморфно изувијаних облика као црева џиновског бића које није преживело колоскопију.

                    Стилски су та дела претеча мешовите фигурално-апстрактне геометрије карактеристичне за уметников касни период. Од тада до данас следиле су серије „Кичма" (Wirbelsäule), „Dancing Columns" (Плешући стубови), „Versus" (Против), „Mean Average" („Средњи просек") или „Rational Beings" (Рационална бића), и свака би даље подизала амбивалентност фигуралног.

                    Крегове иновације у овом веку су бивале све строже према појединачним и препознатљивим формама. Сви облици који су за људско око носиоци неког значења третирани су као компримирани остаци цивилизације и тако у маси закључавани у блокове камена, стубове бронзе и дрвета, у опне од челика и контејнере од стакла. Згуране заједно, наговештене па осујећене, форме су пуштене да се међусобно боре за видљивост.

                    Посматрач је увек у искушењу да у геометрији апстрактних природних форми Крегових „Плешућих стубова" препозна обрисе људских лица, у „Фреквенцијама" великог плавог бизона, или у „Versusu" грешне душе које покушавају да се ослободе из бронзе полиране на сјај воска.

                    Сличност је ту, али потврде нема, јер су гласови пригушени испод опне материјала. Оно што до посматрача долази само су поруке из света који је већ уништен пре овога овде који се сада уништава.      

                    Са првим финансијским успехом аутор је купио 15 хектара шуме Waldfriden код Вупертала и на том простору уредио парк за скулптуре, не само своје. Данас је то приватни музеј на отвореном који води јавна задужбина „Cragg Foundation".

                    Само је шума стварна, све остало је језик форми.   

                    Шта постоји осим оног што видимо?

                    Све до сада речено чини Крега представником морализоване уметности, оне која себе схвата као црвено светло на семафору, као минут до дванаест на периодном сату уништења Земље. Он можда долази с те стране, из етике која прозива и посрамљује захтевајући одговорни менаџмент ресурса, али ту сличност престаје. Он никог не опомиње због расипништва, само естетски ужива у формама одуховљене материје.

                    За пример, човек је једна таква одуховљена материја. Није неопходно бити религиозан да би се то аминовало, довољно је помислити како је религија створена да би се некако изашло на крај с тим збуњујућим дуализмом.

                    Крег по томе не би био морализатор, већ хилеморфиста. Не Зелени који једном руком проповеда, другом дави, већ аристотеловац који црпи емоције из јединства материје и форме. Уз то му недостају и друге карактеристике типичне за многе представнике зелене идеје у политици и уметности, као хипокризија и агресивност.

                    Његов став је, ако су људи већ одлучили да немаром униште Земљу и себе на њој, то је у реду, он им сигурно неће бити препрека у том подухвату. Чак је солидарно спреман да прихвати последице као заједнички договорене. За сада само апстрактно, јер ће Земљом проћи још неколико генерација пре него што је Сунце спржи. То би се свакако догодило, нису ни људи криви за сваку озонску рупу и несталу врсту, ствар је једино у томе да је антропоцена погурала процес расапа који милион година прерано.

                    Али док се то не догоди, тако је лепо уживати у материји која мења форме и формама које траже материју. Лепо је веровати да цивилизације настају из емоција путника посматрача пре него што заједно с њим заврше на депонији шареног пластичног шута.

                    Маниризам онда и сада

                    У три просторије у приземљу, Албертина показује 21 скулптуру, строго технички гледано пластику Тони Крега, све новије, махом настале у последње две деценије. Ако су им поруке тешке, њихов физис је још тежи, јер неке доносе на вагу тону и по до две.  

                    Најлепши део почиње тек онда када се морални смисао Крегових фалти, таласа и удубљења на полираној опни за тренутак гурне у страну. Пажња се тада усмерава на ауторову вештину у третману историјских узора. То је моменат кад посматрач постаје ловац. Чији је Крег, чије старе идеје користи и мења?

                    Историја уметности га ставља у близину фирентинских манириста, као на пример у сликарству код Понторма или Роса Фиорентина, у вајарству и ближе оном што Крег ради код Ђамболоње (Ђовани да Болоња, 1529-1608), Фламанца рођеног на граници данашње Француске и Белгије, који је читав живот провео и заувек остао у Фиренци.

                    Вероватно је било оних који су се некад у неверици питали како то да scultore Giambologna говори италијански, али то искуство домовине по избору није оно што спаја ова два аутора с два краја времена, из Ренесансе некад и апстрактно наговештене фигуралности данас. Напротив, спаја их „змија", фигура серпентината, комбинација спирално повезаних форми које се могу обухватити погледом само у опходњи, тако да се оптрче у пуном кругу.     

                    Ко је први увео сепрентинату у вајарство није сигурно. Поуздано је једино то да је негде око 1500 .у Риму пронађена Лаокоонова група, конкретно ископана испод гомиле земље и урбаног шута. Аутор је остао непознат, али је дело стилски стављено у контекст класицизма из владавине Октавијана Августа, плус-минус, што је време кад је рођен Исус Назарећанин. Реакција савременика у тренутку открића Лаокоонове групе је била драматична.

                    Од краја Антике на прелазу из 5. у 6. век, па до касне Ренесансе, скулптуре су имале само обрађени фронт и немарну позадину. Готика их је гвозденим шипкама закуцавала на портале. Источно царство је било још стрингентније према слободној скулптури и отворено ју је забрањивало у својим црквама, од Јустинијана па до последњег византијског цара.   

                    Зато је Лаокоонова група била шок. Стилски су је се прихватили многи, између осталог Микеланђело, Бернини и наравно споменути Ђамболоња, који је узору из раног царског Рима додао спин, препознатљиву руку, експресионистички претерао са ковитлацем тела у блоку преко захтева реалистичне представе.

                    Типичан пример је његова „Отмица Сабињанки" из фирентинске Лође Ланци. Какав је то само пример естетизације насиља, непревазиђен! Први становници Рима, одреда мушкарци проблематичне прошлости, лопови, убице, протерани, избегли, робови у бекству, отимају жене да би имали кога да... да би основали град.

                    Кад социолози пишу, Бурдије на пример, да сваки акт утемељења државе увек почива на насиљу, та Ђамболоњина скулптура је лекција број један. Како год се увијале, гризле и гребале, Сабињанке нису побегле из змијског стуба. Постале су Римљанке.

                    Мање стилски, више атмосферично, Крегови стубови и вихори као „Versus" евоцирају људске форме са готичких портала. Некад се фигуре појављују преко читаве површине средњевековних тимпанона, скоро у маниру horror vacui, згуране у блок из кога нема изласка. Њихов врисак се чује и данас, као онај на северном порталу у Бамбергу. Код Крега не, тамо влада тишина, јер су скромно наговештене фигуре затворене испод опне ствари.

                    Органика + апстракција = политика

                    Испод опне Крегове уметности на тоне, у кућиштима од фалти и таласа полираних на високи сјај, крију се људи који се боре да постану човек. Какав изазов за политику!

                    У јуну пре две године шестометарска Крегова скулптура „Werdendes" (Настајуће) постављена је испред другог по величини објекта у коме заседа немачки Бундестаг - то је нови анекс на згради Марије-Елизабет-Лидерс (Marie-Elisabeth-Lüders-Haus).

                    Симболике су вриштећег типа. Анекс припада архитектонском блоку владиних и парламентарних зграда усмерених тачном трасом којом је пролазио Берлински зид. Обележава границу која је ту, иако се не види. На све то, „Настајуће" спада у серију Крегових „Рационалних бића", што има функцију додатка адреси јер шаље поруку да унутра у згради под бројем „рационално" такође заседају рационална бића.

                    Овако Крег објашњава „Настајуће": „Од 1995 радим на великој групи објеката под заједничким насловом 'Rational Beings'. Намера ми је да визуелно покажем везу између геометријског и органског, два често спомињана појма кад објашњавамо властиту околину. Она не описују само физичке караткеристике једне ствари, већ стоје у представничком односу за два различита света, који на многим нивоима егзистирају у супротстављеним паровима."

                    „Свако у Креговим скулптурама види нешто друго", рекли су на отварању изложбе у Албертини кустосица Антонија Хершелман и директор Галерије Клаус Албрехт Шредер. Строго гледано, оне су продукти апстрактне уметности, али како људски мозак увек покушава да спаси нешто од фигуралног у апстрактном, оне су и фигурална дела по властитом праву.

                    У деловању на посматрача ти објекти следе смисао клатна - некад су лица, некад орнаменти, некад горњи тањир „Ентерпрајза". Некад мишје какице, рекао би Адсон из Мелка.

                    Преведено на политику, то би било питање: шта у шестометарском еквилибрију „Настајућег" виде посланици немачког Бундестага када долазе на посао? Ћуранове репове или разумна бића?

                    Ради се на томе. Политика је велико градилиште где се објекти никад не предају на употребу крајњем кориснику, осим као рушевине.   

                    Политика
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Антифашистичко наслеђе: Ко је победио у Другом светском рату?
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Слом представничког система и пут у диктатуру (на примеру Србије)
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Пише:  Весна Кнежевић
                    Српство и његови непријатељи: Срби против Срба на дугом путовању у Јевропу
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Пише:  Аница Телесковић
                    Разговор с Томом Пикетијем: О неолиберализму, неонационализму и како олигарси искоришћавају разочарање у социјализам
                    Друштво
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Антиколонијализам и право на историју: Поуке и заоставштина Франца Фанона
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Пише:  Саша Марковић
                    Како су настајали хемијски елементи, од алхемије до CERN-а: Златна прашина са звезда
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Пише:  Предраг Драгосавац
                    Хаксли против Орвела у књизи Нила Постмана о медијима будућности: Забава још траје
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Пише:  владика Јован Ћулибрк
                    Реч владике Јована о култури сећања на јасеновачке жртве, о сликама монахиње Марије, Милу Ристићу, Бранку Ћопићу и Дану победе
                    Економија
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Без (правих) речи: Како мејнстрим економија не успева да објасни унутрашњу неједнакост и царинске ратове у којима обе стране губе
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Пише:  Горан Николић
                    Америчко-кинески царински рат: Ко побеђује у трговинском покеру две највеће светске економије
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Фетиш берзанског капитализма: Брига због пада, страх од слома
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Пише:  Горан Николић
                    Цена Трампових трговинских ратова: Колико ће коштати Америку, колико Кину, а колико остатак света
                    Свет
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Пише:  Ненад Радичевић
                    Трампизам у Европи: У сукобу центриста и суверениста страдају демократија и слободе
                    Економско успоравање Русије: Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Пише:  Горан Николић
                    Економско успоравање Русије:  Убрзавање мировног споразума у Украјини или наставак рата другим средствима
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Четвородневни рат две нуклеарне силе, Индије и Пакистана: Сукоб који одувек траје
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Пише:  Бранко Милановић
                    Кинески капиталистички социјализам и Лењин: „Сада су ствари другачије, не смемо гледати у прошлост“
                    Култура
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Пише:  Жикица Симић
                    Имала је лице свачије прве љубави: Како је ФБИ уништио живот Џин Сиберг
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Пише:  Вуле Журић
                    Дневници Павла Угринова и интервјуи Александра Тишме: Чежња за повратком живота без притиска
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Пише:  Предраг Ј. Марковић
                    Треба ли се машати за пиштољ када се помене култура: Има ли меке моћи код немоћних земаља и народа?
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Пише:  Жанета Ђукић Перишић
                    Листајући Андрићеву библиотеку: Посвете писаца из којих се може ишчитати једно столеће
                    Историја
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Пише:  Јелица Зупанц
                    Oсамдесет година од смрти: Шта Драгишу Васића и данас чини присутним
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Кратка историја Одесе: Носталгије и ожиљци бисерне луке Црног мора
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Пише:  Вуле Журић
                    Како је један Југословен постао први борац против нацизма: Прича о Давиду Франкфуртеру из Дарувара
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Пише:  Мухарем Баздуљ
                    Још једном о Дану победе: Стојанове ране и Гаврићев рафал
                    Музика
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Али када би Звонко Богдан снимио ове Балашевићеве песме, е то би било нешто…
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Пише:  Жикица Симић
                    Сиђи ми са облака: Друштвено-политички утицај музике Ролингстонса
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Пише:  Жикица Симић
                    Боб Дилан, заувек млад, намргођен и сам: Како не бити пион у њиховој игри
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Пише:  Ђорђе Матић
                    Било једном на Евровизији: Како је Руслана победила „Лане моје“
                    Спорт
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Више од кошаркаша: Не може се заборавити Радивој Кораћ
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Кад је Албанија помогла Југославији да постане вицешампион Европе у фудбалу 1968. године: Чудо у Тирани
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Пише:  Раде Мароевић
                    Крешимир Ћосић: Бејбиситер који је променио историју кошарке
                    Сећање на Мундијал 1950: Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Пише:  Јово Вуковић
                    Сећање на Мундијал 1950:  Дан када се бразилском Мараканом проломила најгласнија тишина у историји фудбала
                    Лектира
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Пише:  Михаило Петровић Алас
                    Мика Алас о Мији Сеферовићу Јагодинцу, најбољем циганском музичару његовог времена: С пун ћемер жути дукати
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Пише:  Д. Грејем Барнет
                    Да ли ће универзитет преживети вештачку интелигенцију: Четбот против хуманистичких наука
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Пише:  АНТИФАШИСТИЧКО ВИЈЕЋЕ НАРОДНОГ ОСЛОБОЂЕЊА ЈУГОСЛАВИЈЕ
                    Kњига о злочинима у логору смрти Јасеновац, објављена 1942. године: Искази одбеглих заточеника
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Пише:  Жан-Мишел Палмије
                    Нацистичка естетика и њена деца: Уметност у служби пропаганде
                    Преузмите РТС мобилну апликацију
                    Радио Телевизија Србије
                    Приватност |  Copyright |  Правила употребе садржаја |  Мапа сајта
                    Copyright © 2021 - 2025 OKO. Сва права задржана.